Sådan genkender du falske DENSO-kompressorer
Falske produkter er et problem i mange industrier, men når de monteres i en bil, kan de udgøre en endnu større fare – især når det gælder komfortfunktioner som klimaanlægget.
På grund af den centrale rolle, som klimakompressoren spiller, beskrives den ofte som hjertet i klimaanlægget. Det betyder, at den skal fungere korrekt, og hvis den skal udskiftes, er det kun en identisk enhed, der er acceptabel. Men hvordan ved teknikere, der monterer en DENSO-kompressor, at delen virkelig er ægte og ikke et falsk produkt, som naturligvis ikke lever op til virksomhedens høje standarder?
Som svar på dette vigtige spørgsmål fremhæver DENSO flere kendetegn, som teknikere skal være opmærksomme på for at sikre, at de monterer en ægte DENSO-erstatning, der kan klare de krav, der stilles til den.
Ved hjælp af eksempler fra virkeligheden understreger DENSO, at selvom falske produkter kan leveres i traditionelle DENSO-blå kasser, så er det dér, ligheden med de ægte produkter stopper!
Hvad skal man være opmærksom på
Som en af de førende producenter af originaludstyr, der leverer til bilproducenter globalt, er DENSOs produkter naturligvis godt konstruerede og ensartede i deres fastgørelser. Et af de mest tydelige tegn på, at komponenten kan være falsk, er manglende ensartethed i de anvendte fastgørelser.
Et eksempel viser, at den ægte DENSO-kompressor bruger 8 mm sekskantede bolte med flange til samlingen, mens det falske produkt bruger forskellige typer fastgørelser – sekskantede og unbrakobolte, begge uden flange.
Derudover bruger DENSO-kompressorer normalt Torx-bolte til at fastgøre indløbs- og udløbshætterne, som beskytter portene før montering, mens det falske produkt her bruger unbrakobolte.
Sikkerhedsproblemer bliver også tydelige ved nærmere undersøgelse, da DENSO-enheden er udstyret med en trykaflastningsventil i udløbsmanifolden – en funktion, der helt mangler på den falske enhed.
Desuden er jord- og koblingsledningerne på DENSO-kompressoren fastgjort med endnu en sekskantet bolt, mens den falske version fortsætter sin inkonsekvente brug af fastgørelser med en krydshovedskrue.
Tjek etiketterne
Etiketterne giver også vigtige spor om enhedens ægthed, og dette område blev nøje undersøgt med en anden falsk enhed.
Ting man skal kigge efter er designets ensartethed, skrifttypens størrelse og udseende – matcher etiketten layout og stil med andre DENSO-produkter? Tjek også anvendelsen, for i dette eksempel er DENSO-delenummer DCP17026 til Mercedes Benz, hvilket står på etiketten på kassen, mens den falske enhed angiver PSA for samme delenummer. Er pakkekoden (fremhævet med blå) desuden realistisk?
Yderligere uoverensstemmelser ses på etiketten på selve enheden, igen med skrifttypen for delenummeret, men især mangler den nødvendige oliekvantitet på den falske enhed.
Sammenlign enhederne
Desværre er værksteder ofte under pres fra kunderne for at udføre arbejdet hurtigt, og disse advarselstegn kan overses – og opdages først, når enheden fejler og en garantisag mislykkes.
Derfor er DENSOs budskab, når en af deres komponenter skal udskiftes, at teknikere bør bruge et par minutter på at gennemgå enheden og sammenligne den med den originale, før installationen påbegyndes. Som det er blevet fremhævet og igen demonstreret i de sidste sammenligninger, vil nogle ting være tydelige, mens andre er mindre åbenlyse.
Opsummering
Tid brugt på at kontrollere enheden før installationen er godt givet ud – det kan spare tid, frustration og penge senere!
Yderligere oplysninger om DENSO Aftermarket-programmet findes online på: www.denso-am.eu