Bæredygtigt design: DENSO Aftermarket lancerer miljøvenlig emballage
I bestræbelsen på at reducere DENSO’s miljøpåvirkning og sikre en bæredygtig fremtid har DENSO Aftermarket nu gennemført en trefaset plan for grundlæggende at ændre sin produktemballage og understøttende materiale.
“Som en af de største producenter af originaludstyrs‑komponenter (OE) er DENSO også førende i bestræbelserne på miljømæssig bæredygtighed,” forklarer Fatiha Laauich, Pan EU Strategic Marketing Manager hos DENSO Europe, “og derfor følger DENSO Aftermarket i dens fodspor og reducerer vores egen miljøpåvirkning. Som global virksomhed har DENSO allerede gennemført mange omfattende miljøforbedringer, og denne ambition om at gøre en positiv forskel for planeten omfavnes også af Aftermarket‑divisionen, som undersøger alle områder, hvor der kan indføres ændringer. Vi forpligtede os til grundlæggende at ændre vores produkt‑emballage og den måde, vi kommunikerer med slutbrugerne, der monterer de produkter, vi leverer, så vi satte i marts 2022 et projekt om emballageforbedring i gang.”
Det første synlige resultat af teamets arbejde var fjernelsen af den 54siders A4vejledning, som tidligere blev leveret med hver udskiftningsairconditionkompressor, og i stedet introduceringen af et A5foldark med en QR kode, der linker til en digital vejledning. Dette tiltag alene reducerede papirforbruget med mere end 30 ton om året.
Fase to omfattede redesign af den indvendige emballage, samtidig med at produktets beskyttelse under opbevaring, distribution og håndtering blev opretholdt. Vi gik fra at anvende skumpose‑løsninger (polyurethan foam‑in‑place), som var effektive, men problematiske at bortskaffe og meget vanskelige at genanvende, til at bruge 100 % genbrugspapirindpakning, som er fuldt genanvendelig. Dette resulterede i en årlig besparelse på 51 ton plast og skum, betydelige reduktioner i CO₂‑emissioner, og emballagen er let at bortskaffe og genanvende.
Den sidste fase af forbedringerne var redesign af den ydre emballage, hvilket – ud over miljøfordelene, herunder nemmere genanvendelighed og en årlig besparelse på 258 kg maling sammenlignet med de tidligere blankt blåmalede kasser – også gjorde det muligt at ensrette brandingen og anvende et fælles kassedesign, der kræver mindre tid til genpakning og gør dem mere effektive at stakke på paller til enklere distribution, og dermed gavner hele logistikprocessen.
Det nye emballagedesign, som allerede anvendes til vores termiske styringsprodukter, omfatter også et revideret mærkningssystem med et nyt layout, der forenkler håndterings og distributionsproceduren, og inkluderer en QRkode, der giver adgang til installationsvejledninger, tekniske detaljer og garantiinformation. Derudover er der klare og velkendte genanvendelseslogoer trykt på etiketterne, så slutbrugerne nemt kan sortere og genanvende emballagen – og ved at scanne en anden QR kode kan de desuden finde flere oplysninger om DENSO’s grønne initiativ. Resten af vores produktportefølje overgår til denne nye emballage inden årets udgang.
Sammenfattende viser dette komplette emballageforbedringsprojekt vores engagement i at blive den mest miljøvenlige organisation muligt – og står i tråd med de bredere bæredygtighedsmål, jeg nævnte tidligere, som alt sammen vil føre til et lettere CO₂aftryk og de deraf følgende fordele for den verden, vi lever i.