23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Fra mandehørm til mangfoldighed – lakbranchen er i forandring

Søs Hansen, salgsrepræsentant for BASF Coatings A/S i Danmark, har været en del af autolakeringsbranchen i næsten 20 år og er stadig den eneste kvinde i salgsteamet. Hun bemærker dog en positiv udvikling i ligestillingen, da flere kvinder træder ind i branchen. Søs påpeger, at holdningerne har ændret sig, og der nu er større fokus på trivsel og inklusion. Hun understreger vigtigheden af kompetencer frem for kvoter og bemærker, at kvinder ofte føler behov for at bevise deres værd. Fremtiden ser lovende ud, da den yngre generation kræver mere retfærdighed i arbejdsmiljøet. Søs mener, at fokus i fremtiden vil være på dygtige medarbejdere, uanset køn.

Fra mandehørm til mangfoldighed – lakbranchen er i forandring.

Søs Hansen har været en del af autolakeringsbranchen i næsten to årtier og arbejder nu som salgsrepræsentant for BASF Coatings A/S (som repræsenterer Glasurit-mærket) i Danmark. Hun er stadig den eneste kvinde i salgsteamet, men bemærker, at ligestilling er på rette spor, da flere kvinder træder ind i branchen.

Ligestillingsudfordringerne i bil- og bilskadebranchen har været betydelige, men Søs ser en tydelig forbedring. "Vi er midt i et generationsskifte, hvor flere kvinder bidrager til et mere inkluderende og dynamisk arbejdsmiljø," siger hun.

En helt anden tone i dag

Holdningerne til ligestilling har ændret sig dramatisk siden hendes start. Søs bemærker, at den ældre generation ofte er præget af traditionelle arbejdsstrukturer. "I dag er der større fokus på trivsel, sikkerhed og inklusion, hvor ligestilling er en naturlig del af helheden."

Fokus på kompetencer - ikke kvoter

Selvom ligestillingsdebatten ofte er intens, er det vigtigt for Søs at understrege, at fokus bør være på kompetencer fremfor kvoter. "Vi skal ikke fremhæve kvinder på bekostning af mænd. Det vigtigste er at have dygtige medarbejdere. I blandede teams er stemningen ofte bedre." Hun har selv oplevet, at hun nogle gange er blevet behandlet anderledes end sine mandlige kolleger, hvilket ofte skyldes, at folk ikke har turdet udfordre hendes kompetencer på samme måde.

Søs bemærker, at kvinder i branchen ofte sætter høje krav til sig selv og føler behov for at bevise deres kompetencer. "Da jeg begyndte, følte jeg, at jeg skulle bevise mig selv mere end mændene. I skolen var der ingen forskel, men det var mere tydeligt på værkstederne. Selvom det er blevet bedre, er der stadig en tendens."

Den næste generation driver forandring

Fremtiden ser lys ud for en mere ligestillet bilindustri. Søs peger på, at den yngre generation kræver mere af deres arbejdsmiljø og ikke vil acceptere uretfærdighed. "Generationsskiftet er i gang, og de unge, der træder ind i branchen, vil være dem, der driver forandringen."

Sociale medier som udfordring

Et problematik, Søs fremhæver, er, hvordan nogle influencere bruger deres udseende fremfor deres færdigheder til at tiltrække opmærksomhed i lakeringsbranchen. "Det underminerer professionen. Hvis vi vil have ligestilling til at handle om tekniske færdigheder, kan vi ikke lade udseende styre."

Der er brug for flere kvinder - og de gør en forskel

Flere virksomheder, inklusive BASF, arbejder for at skabe et mere ligeværdigt arbejdsmiljø. "Det er positivt, at vi ser en stigning i kvinder, der vælger at uddanne sig inden for malerfaget. Men selvom flere kvinder uddanner sig, er det en udfordring at få dem til at blive i branchen. Der er et behov for mere end bare konkurrencedygtige lønninger."

Hvad angår fremtiden, mener Søs, at køn ikke vil være et centralt emne: "Vi vil ikke behøve at tale om det på samme måde. Fokus vil være på at have de bedste til jobbet – uanset køn."

 

BASF Coatings A/S - Glasurit Autolak
Kalvebod Brygge 45, 1
1560 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK10077214

Kontaktperson

MW
Michael Wiborg
Regional Marketing Manager Nordics, UK, Poland
michael.wiborg@basf.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093