23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Den overraskende fordel ved selvbetjenings-teknologi: balance mellem arbejde og privatliv i eftermar

Digitale værktøjer i bilbranchen forbindes ofte med kundekomfort og effektivitet. Men der er en anden vigtig fordel, der får stigende opmærksomhed: bedre balance mellem arbejde og privatliv for medarbejdere i eftermarkedet.

Digitale værktøjer i bilbranchen forbindes ofte med kundekomfort og effektivitet. Men der er en anden vigtig fordel, der får stigende opmærksomhed: bedre balance mellem arbejde og privatliv for medarbejdere i eftermarkedet.

I en branche med vedvarende personalemangel har bilforhandlere brug for mere end konkurrencedygtig løn – de skal tilbyde stillinger, der støtter trivsel, mindsker udbrændthed og tiltrækker nye talenter. 

I 2024 afslørede en undersøgelse fra Storbritanniens Institute of the Motor Industry (IMI), at bilbranchen havde den højeste medarbejdermangel med 4 ledige stillinger pr. 100 ansatte – 43 % over landsgennemsnittet og det højeste niveau i sektoren i over 20 år.

Denne mangel skyldes primært en aldrende arbejdsstyrke, utilfredshed med lønnen og jobskifte efter pandemien, med særlige rekrutteringsudfordringer i eftermarkedsroller som teknikere og servicevejledere.

Her kommer selvbetjenings-teknologi ind i billedet. 

Reducerer lange arbejdsdage og weekendarbejde

Traditionelt har kunderådgivere arbejdet lange dage og weekender for at imødekomme kunder, der afleverer eller henter biler uden for åbningstiden. Men med selvbetjeningskiosker kan forhandlere tilbyde 24/7 service uden at udvide åbningstiderne eller øge arbejdsbyrden for personalet.

Hos Breeze Van Centre i Portsmouth medførte indførelsen af Tjekvik-kiosker en markant ændring: serviceafdelingen holder nu lukket i weekenden, men kunderne kan stadig hente deres biler via kiosken.

Vores kunderådgivere behøver ikke længere at arbejde sent, og de har fået deres weekender tilbage,” siger Martin Samways, General Aftersales Manager. “Det er en stor gevinst.”

Støtter medarbejdernes trivsel og fastholdelse

At forbedre balancen mellem arbejde og privatliv er ikke kun godt for moralen – det er også godt for forretningen. Når eftermarkedsteamet føler sig respekteret og støttet, er de mere tilbøjelige til at blive. De er også mere engagerede og motiverede for at yde en god service.

Ændringen hos Breeze var ikke kun operationel – den gjorde teamet gladere og mere motiveret. En medarbejder meldte sig endda frivilligt til at være ambassadør for det nye system internt. Når medarbejdere føler, at deres tid bliver respekteret, øges engagementet – og kundeservicen forbedres.

Skil dig ud i et presset jobmarked

Det er ingen hemmelighed, at det bliver sværere at rekruttere talenter til eftermarkedet. At tilbyde fleksibilitet, herunder ingen unødvendig overarbejde, er en reel fordel ved ansættelse. Selvbetjeningsværktøjer hjælper forhandlere med at holde det løfte.

En digitalt fokuseret arbejdsplads appellerer også til yngre kandidater, der forventer smarte værktøjer og effektive systemer. En selvbetjeningsterminal, der håndterer sene afhentninger, sender signalet: “vi værdsætter din tid” – både til kunder og medarbejdere.

Bundlinjen: bedre balance, bedre forretning

Når bilforhandlere ser fremad, bliver det afgørende at fastholde erfarne medarbejdere og tiltrække næste generation af talenter. Digitale selvbetjeningsværktøjer som Tjekviks kiosker er mere end blot en bekvemmelighed for kunden – de er en strategisk investering i mennesker.

Ved at give eftermarkedsteamene værktøjerne til at yde fremragende service uden at ofre deres privatliv, kan forhandlere fremme en gladere, mere stabil arbejdsstyrke – og skille sig ud som attraktive arbejdsgivere i et konkurrencepræget marked. 

Tjekvik | Autoinnovation ApS
Kronprinsessegade 6, st.
1306 København K
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK37211192

Kontaktperson

Send til en kollega

0.062