23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DENSO undersøger den nye tidsalder for elektrificering på det europæiske eftermarked

NEV'er (new energy vehicles) har én ting til fælles: De har alle en eller anden form for elektrisk løsning i deres drivlinjer i modsætning til deres traditionelle benzin- eller dieseldrevne fætre og kusiner. Men hvordan påvirker det eftermarkedet?

Køretøjsproducenter har været tvunget til at reagere på kravene fra statslige myndigheder verden over, som har forpligtet landene til at reducere CO2-emissioner og drivhusgasser af hensyn til miljøet og i et forsøg på at reducere de globale temperaturstigninger. Samlet set har køretøjsproducenterne valgt elektrificering som den primære løsning på disse krav, og der har således været en voldsom vækst i antallet af NEV'er, der kommer på markedet.

Der har været enorme udfordringer inden for alle områder af denne mobilitetsudvikling, hvad enten det drejer sig om teknologi og rækkevidde for producenterne, infrastrukturkrav fra nationale og lokale myndigheder eller forventninger fra forbrugere, der har været vant til nemt at kunne tanke og ikke at bekymre sig over at skulle tilbagelægge lange afstande.

Alle disse ændringer har en betydelig indvirkning på leverandørerne af originaludstyr (OE), som køretøjsproducenterne er afhængige af for at producere NEV'er, og det har igen en tydelig afsmittende effekt på eftermarkedets reservedelsudbud samt for de værksteder og teknikere, der er ansvarlige for servicering og reparation af dem.

Traditionelle udbydere af eftermarkedsservice er derfor nødt til at tilpasse sig NEV'ernes unikke egenskaber, herunder specialiserede komponenter, diagnoseværktøjer og serviceteknikker. Teknikere har brug for uddannelse og certificering for effektivt at kunne diagnosticere og reparere elektriske drivlinjer, batterisystemer og tilhørende elektronik. Som førende OE-producent og systemleverandør er DENSO godt rustet til at yde denne form for støtte, og det er en af grundene til, at virksomheden introducerede det paneuropæiske initiativ League of True Mechanics, som kombinerer online-træning med et motiverende

konkurrenceelement. Selv om der er betydelige forskelle, når det gælder motor og drivlinjer, er der stadig mange ligheder mellem NEV'er og traditionelle benzin- og dieselbiler hvad angår f.eks. kørekomfort og sikkerhed.

Inden for begge disse områder er DENSO OE-specialister, og derfor er det ikke overraskende, at produkter til klimaanlæg, herunder kabinefiltre, samt viskerblade, udgør en stor del af sortimentet af NEV-reservedele.

Elektrificering giver også betydelige muligheder for eftermarkedsvirksomheder. NEV'ernes stigende kompleksitet skaber efterspørgsel efter specialiserede eftermarkedstjenester såsom batterivedligeholdelse og softwareopdateringer, men også AC-service og -reparation.

Selvom AC-systemerne i NEV'er og i biler med traditionel forbrændingsmotor, har samme funktion, er der også flere forskelle, ikke mindst i forhold til kompressoren, som er den centrale komponent i begge.

For at kunne klare sig i elektrificeringens tidsalder skal eftermarkedsvirksomhederne fokusere på innovation og tilpasningsevne. Investering i uddannelse og erhvervelse af den nødvendige ekspertise inden for NEV-teknologi er afgørende for at forblive konkurrencedygtig på markedet. Samarbejde med OE-leverandører som DENSO kan lette adgangen til specialiserede reservedele og give den nødvendige tekniske support for at gøre overgangen så smidig som muligt.

I takt med at elektrificeringen fortsætter med at transformere bilindustrien, skal eftermarkedsvirksomhederne være fleksible og fremsynede. Ved at fokusere på NEV'er får de mulighed for at positionere sig som førende inden for service og innovation, og ved at investere i uddannelse, indgå strategiske partnerskaber og tilpasse sig skiftende kundebehov kan de klare sig i tidsalderen for elektrisk mobilitet og samtidig skabe bæredygtig vækst på eftermarkedet.

Elektrificeringen revolutionerer bilindustrien og giver både udfordringer og muligheder for eftermarkedsvirksomheder. Ved at forstå de unikke krav, som NEV'er stiller, og have en proaktiv tilgang til innovation og samarbejde, hvor DENSO aktivt baner vejen, bliver det muligt for den uafhængige service- og reparationssektor at navigere i overgangen til elektrificering.

Besøg Bæredygtighedssiden på DENSO-AM-hjemmesiden for at få mere at vide om DENSO Aftermarkets bæredygtighedsprogram.

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.039