23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hvorfor lyser advarselslampen for gløderør?

Selvom advarselslampen for gløderør er designet til at lyse kortvarigt, før motoren startes, bør den ikke ignoreres, hvis den forbliver tændt, mens motoren kører.

Som nævnt vil advarselslampen for gløderør tænde, når køretøjets tænding aktiveres, for at informere føreren om, at gløderørene gennemgår deres opvarmningscyklus, så de kan være varme nok til at starte motoren hurtigt og effektivt. Det er grunden til, at føreren bør vente med at starte motoren, indtil lyset slukker.

Desuden spiller gløderør en vigtig rolle for at minimere miljøpåvirkningen fra dieselemissioner​​ samt for at sikre motorens pålidelighed og ydeevne. For at starte forbrændingen i en dieselmotor komprimeres luft i en cylinder for at hæve dens temperatur og tryk, hvorefter der tilsættes brændstof for at starte forbrændingscyklussen. Hvis luftens temperatur er for lav, kan noget af det tilførte brændstof muligvis ikke forbrændes. Uforbrændt brændstof bliver derefter til kulstof og frigives via udstødningen, hvilket forårsager miljøskader. For at minimere mængden af ​​uforbrændt brændstof giver gløderør ekstra varme til luften og sikrer, at cylindrene når den nødvendige temperatur for en ren forbrændingscyklus.

Motorstyringssystemet kan også aktivere gløderør for at give varme til dieselpartikelfilteret (DPF), som forbrænder giftige sodpartikler, før de forlader udstødningen, i en proces kaldet DPF-regenerering. Dette forbrænder sodpartiklerne, så de ikke har en negativ indvirkning på miljøet. 

Som alle motorkomponenter er gløderør imidlertid sliddele, som på et tidspunkt skal udskiftes, og køretøjsfabrikanter specificerer derfor udskiftning af gløderør med bestemte intervaller som en del af køretøjets serviceplan.

På trods af dette kan der stadig forekomme problemer af og til, og advarselslampen må derfor ikke ignoreres, hvis den ikke slukker, før motoren startes, eller tændes under normal drift. Generelt er de mest sandsynlige årsager til advarselslyset et underliggende problem med et/alle gløderør eller de sensorer, der styrer dem, men det kan også indikere et problem med selve motoren.

Hvis advarselslampen forbliver tændt i mere end 10 til 15 sekunder, før motoren startes, er gløderøret sandsynligvis ved at miste sin energieffektivitet og skal udskiftes. Men hvis lampen forbliver tændt i endnu længere tid eller begynder at blinke, er gløderøret sandsynligvis helt tømt for strøm og skal udskiftes med det samme.

Hvornår og hvor længe gløderøret opvarmes er styret af sensorer, og hvis disse fejler, vil det have en direkte effekt på motoren og dens effektivitet. I værste fald er det muligt, at motoren eller DPF vil lide skade, så den underliggende årsag skal findes og afhjælpes med det samme.

Ud over mange andre produkter af høj kvalitet leverer DENSO også til den uafhængige service- og reparationssektor, og da virksomhedens eftermarkedssortiment er produceret på de samme produktionslinjer efter de samme standarder, kan både bilteknikere og bilister have tillid til det.

Besøg gløderørsiden for at få yderligere oplysninger om DENSO-gløderørsortimentet.

For at finde DENSO gløderør til din bil kan du se DENSOs e-katalog.

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047