23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fortid, nutid og fremtid for viskerblade!

Viskerbladteknologi er kommet meget langt, siden den amerikanske opfinder Mary Anderson patenterede sit vinduesrensningssystem til biler og andre køretøjer i 1903. Hendes prototype, som var aftagelig og kun beregnet til brug, når vejret var vådt og snedækket, var lavet af træ og gummi og krævede, at operatøren aktiverede en fjederbelastet mekanisme til at børste hen over forrudens flade glas

Selvom Marys system ikke opnåede stor popularitet, havde de fleste produktionsbiler femten år senere en mekanisme, som selvom den var rudimentær, ville være genkendelig for bilister i dag, selvom den oprindeligt blev manuelt betjent. Med tiden gav disse plads til versioner drevet af vakuum og derefter elektriske motorer, og den grundlæggende gummiskraber udviklede sig til at blive det moderne viskerbladsdesign, der er så velkendt i dag.

Men som med ethvert område inden for teknik står ingen ting stille, og design udvikles løbende til at blive dagens moderne løsninger. Det gælder også viskerbladsteknologi, hvor flade blade konstrueret af en flad metalplade dækket med en gummiskal for at eliminere muligheden for vandindtrængning er den foretrukne løsning for de fleste bilproducenter i dag.

Selv om mange bilister vil kende dette flade, rammeløse bladdesign, vil den konventionelle visker med en metalramme og en tilhørende gummistrimmel til at rense ​​forruden være den mest velkendte. Der er dog en tredje version, som kombinerer de to design og derfor logisk nok er kendt som hybridbladet.

Hybriddesignet bevarer fordelene ved både konventionelle og flade versioner ved hjælp af ledforbindelser og åg, der giver dæmpning og en tæt pasform for viskerbladet mod glasset.

Naturligvis har hver type viskerblad både fordele og ulemper afhængig af køretøjets anvendelse og årstidens forhold, men DENSO anser hybridviskere for at være det mest interessante og holdbare af de tre design, samt det med længste produktionstidsramme. Det synspunkt understøttes af denne type viskerblades konstante vækst på de store markeder.

DENSO mener, at forbedringen af ​​materialer og komponenter til bladets viskerkant, der er i kontakt med forruden, vil være hovedretningen for den fremtidige udvikling, fordi strukturelt set er der, bortset fra futuristiske, eksperimentelle design, endnu ikke blevet opfundet en erstatning for de tre eksisterende typer viskerblade (konventionel, flad og hybrid), og intet tyder op et seismisk skift i den nærmeste fremtid.

Hvad med fremtiden?

Kortsigtet prognose (næste 5-10 år):

  • Markedet for viskerblade til biler forventes at vokse støt på kort sigt på grund af en voksende global bilpark.
  • Teknologiske fremskridt kan føre til udviklingen af ​​mere holdbare og effektive viskerblade, hvilket forbedrer deres ydeevne og levetid.
  • Miljøbestemmelser og bæredygtighedshensyn kan presse producenterne til at udvikle miljøvenlige viskerbladsløsninger.
  • Introduktion af nye materialer og belægninger kan føre til øget modstand mod slitage, hvilket resulterer i en stigende efterspørgsel efter førsteklasses, langtidsholdbare viskerblade.
  • Fokus på førerens sikkerhed og udsyn vil sandsynligvis føre til lanceringen af ​​avancerede viskerbladssystemer, der anvender sensorer og automatisering.


Prognose på mellemlangt sigt (de næste 10-20 år):

  • Revolutionen inden for elektriske og autonome køretøjer kan påvirke designet af og kravene til viskerblade, hvilket fører til nye muligheder og udfordringer på markedet.
  • Nanoteknologi og smarte materialer kan give mulighed for viskerblade med selvrensende egenskaber, hvilket reducerer behovet for konstant vedligeholdelse.
  • Ændring af vejrmønstre og øget miljøbevidsthed kan skabe efterspørgsel efter viskerblade, der kan yde optimalt under ekstreme forhold.
  • Traditionelle viskerblade kan møde konkurrence fra nye teknologier såsom vibrerende eller ultralydssystemer.


Langsigtet prognose (næste 20-50 år):

  • Med de potentielle fremskridt inden for autonom kørselsteknologi, kan fuldt integrerede og skjulte viskerbladssystemer blive en standardfunktion i fremtidige køretøjer.
  • Alternativer til traditionelle viskerblade, såsom luftbaserede eller laserbaserede rensesystemer, kan blive levedygtige og udfordre markedet.
  • Skiftet mod delt mobilitet og reduceret ejerskab af køretøjer kan påvirke salget af eftermarkedet af viskerblade, men kommercielle flåder kan stadig skabe efterspørgsel.

Med tanke på alt dette vil DENSOs viskerbladsproduktion fortsætte med at vokse støt på grund af den voksende globale bilpark, som gør det muligt at se tillidsfuldt på fremtiden og fortsætte med at udvikle et kvalitetsprodukt baseret på avanceret teknologi.

Dette vil give DENSO mulighed for at bevare sin konkurrencefordel på markedet og udvikle sig yderligere, og som en del af sin bæredygtighedsstrategi kan virksomheden udforske brugen af ​​miljøvenlige materialer og løsninger med henblik på at løse fremtidige miljøproblemer.

Yderligere oplysninger om DENSO Aftermarket-programmet findes online på: www.denso-am.eu

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047