23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DENSO udforsker fast oxid elektrolysecelle teknologi til at producere grønt brint

Gennem et pilotprogram planlægger DENSO Corporation at bruge en SOEC*1 ( Fast Oxid Elektrolyse celle), en enhed udviklet af virksomheden, der producerer grøn brint gennem elektrolyse af højtemperatur damp, til at hjælpe med at drive og øge bæredygtigheden i deres produktionsaktiviteter.

Forsøget, som vil blive udført på DENSO's anlæg i Hirose i Japan, vil omfatte en verifikationstest, hvor man bruger den producerede grønne brint i en prototype på et power card*2 og vil fremskynde virksomhedens teknologiske udvikling for at opnå kulstofneutralitet inden 2035.

For at sikre, at dette mål nås, har DENSO aktivt taget initiativer inden for tre nøgleområder: Monozukuri (fremstilling), mobilitetsprodukter og energiforbrug og udnyttelsen af brintenergi er afgørende for at realisere dette mål, da det ikke udsender CO 2, når det brændes og kan generere en betydelig mængde energi.

For at etablere en brintforsyningskæde engagerer DENSO sig i teknologiudvikling relateret til produktion, opbevaring, transport og brug af brint. Som en del af denne indsats vil Hirose anlægget, som er virksomhedens modelfabrik for grøn brintanvendelse inden for halvleder produktion, gennemføre en test af grøn brintproduktion ved hjælp af SOEC-teknologi og dens anvendelse i produktionen.

Med hensyn til brintproduktionen vil DENSO fremstille brint på fabrikken ved hjælp af sin SOEC, en enhed, der effektivt producerer grøn brint gennem elektrolyse ved at opretholde en konstant høj temperatur på omkring 700 °C og inkorporerer forskellige teknologier, der stammer fra bilkomponenter, såsom termiske styringsteknikker til kontrol af interne temperaturer, keramisk teknologi til effektiv elektrolyse ved høje temperaturer og ejektorteknologi*3, der genbruger uomsat damp inden i enheden.

Hvad angår brugen af brint, vil den grønne brint, der produceres af SOEC, blive brugt i prototypens produktion af power cards, især i loddeprocessen, hvor komponenterne i power cards samles, hvor brint traditionelt bruges som reduktionsmiddel til at fjerne oxid fra lodningerne og forbedre samlingerne. Ud over den eksisterende serie, der bruger eksternt indkøbt brint, vil der blive etableret en ny serie, der bruger grøn brint produceret af SOEC, men begge serier vil blive brugt samtidigt til at verificere produktionens stabilitet og undersøge virkningen af grøn brint produceret af SOEC på power cards kvalitet.

I første omgang vil SOEC bruge eksternt indkøbt grøn elektricitet som strømkilde, men i 2025 planlægger DENSO at begynde at erstatte dette med sin egen grønne elektricitet genereret af solenergi på Hirose-anlægget.

Det overordnede mål med det grønne brintprojekt er at løse de omkostningsudfordringer, der er forbundet med transport af brint, ved at etablere en model for lokal produktion og forbrug, som involverer produktion af grøn brint via en SOEC på fabrikken og internt forbrug, med det formål at integrere den ekspertise og teknologi, der er opbygget inden for halvleder produktion på Hirose-anlægget, med den viden, der er opnået fra denne test, for i sidste ende at anvende den til masseproduktion i fremtiden.

Baseret på den indsigt og de resultater, vi har opnået i udviklingen af produkter til bilindustrien, vil DENSO fortsætte med at udforske potentialet i grøn brint inden for produktion og bidrage til skabelsen af et kulstofneutralt samfund.

*1 SOEC (elektrolysecelle i fast oxid): En enhed, der fungerer ved høje temperaturer og bruger en keramisk membran som elektrolyt til at elektrolysere vanddamp og producere brint. Selvom der findes andre metoder til brintproduktion, såsom alkalisk vandelektrolyse, der bruger en alkalisk væske som elektrolyt, og PEM (Proton Exchange Membrane) vandelektrolyse, der bruger en polymermembran som elektrolyt, har SOEC, der bruges i denne test, den fordel, at den kræver mindre elektrisk energi til elektrolyse sammenlignet med disse andre metoder. Siden marts 2023 har DENSO Fukushima Corporation og Toyota Motor Corporation imidlertid gennemført en fælles test ved hjælp af PEM-vandelektrolyse anordninger.

* 2 Power Card: En komponent i en inverter, der driver motoren i hybrid- eller elektriske køretøjer. Dette produkt styrer inverteren ved hurtigt at tænde og slukke for strømmen, hvilket fører til forbedret brændstofeffektivitet og energibesparelse.

*3 Ejektor-teknologi: En teknologi, der recirkulerer udledt vanddamp inden i udstyret.

Referencer

For mere information om DENSO's bestræbelser på at opnå kulstofneutralitet, besøg venligst „DRIVEN BASE“, som er en del af DENSO's hjemmeside, for at læse følgende artikler:

Overvinde hindringer for opnåelsen af et brintsamfund, en stjerne af håb om dekarbonisering:
https://www.DENSO.com/global/en/driven-base/project/hydrogen_society/

DENSO udfordrer sig selv ved at udvikle et fast oxid-elektrolysecelle system med henblik på et fremtidigt brintsamfund:  https://www.DENSO.com/global/en/driven-base/tech-design/soec/

Effektivisering gennem gnidningsfri udvikling fra materialer til systemer -DENSO's initiativ til at udvikle SOEC-systemer, som er uundværlige i skabelsen af et brintsamfund:
 https://www.DENSO.com/global/en/news/newsroom/2023/20230519_g02/

Yderligere oplysninger om DENSO Eftermarkedsprogrammet findes online på: www.denso-am.eu

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047