23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Utrættelig Boss Lady kæmper for kvinders plads i håndværksfagene

Mød Nina Groes - en af landets mest markante skikkelser, når det gælder lige rettigheder i håndværksfagene. Gennem projektet Boss Ladies har hun utrætteligt udfordret stereotyper og skabt et effektivt talerør for kvinder i håndværksfagene.

På blot fem år har Nina Groes og hendes knap 15 kollegaer i Boss Ladies været med til at gøre det cool for kvinder at uddanne sig til eksempelvis elektrikere, tømrere og murere. Den oprindelige ambition om at tiltrække 45 kvindelige ambassadører er således for længst overgået, og i dag tæller ambassadørkorpset hen mod 400 Boss Ladies. Blandt andet Amalie Schwartz, der er elektriker, en del af Boss Ladies-fællesskabet og en af Blåkläder Workwears første danske ambassadører.

Kræver mod at være en mønsterbrydende boss-kvinde

Grunden til at Nina Groes i sin tid tog initiativ til Boss Ladies er, at det fortsat er endog meget svært at være kvinde i håndværksfagene. Der er generelt et meget stort frafald blandt kvinder på uddannelser, hvor de udgør en kønsminoritet – faktisk falder hele 74 procent fra, og det skyldes til dels, at det rundt om på skolerne er svært at skabe et godt uddannelsesmiljø for både kvinder og mænd. At være kvinde i håndværksfagene kræver således en kæmpe portion stamina og et stort mod til at gå imod strømmen og fastholde et for mange kvinder utraditionelt uddannelsesvalg.

  • Det klassiske scenarie er jo, at mange kvinder i håndværksfagene bliver mødt med kommentarer om, at det er dem, der er sarte og ikke kan tåle mosten. Men det er det ikke. Det er kulturen rundt om på byggepladserne og i håndværksvirksomhederne, den er gal med, og derfor betyder det enormt meget for vores medlemmer og ambassadører, at de ikke længere føler sig helt alene, men har et stort og voksende fællesskab af andre kvinder i håndværksfagene, siger Nina Groes, direktør og initiativtager til Boss Ladies.

Blåkläder først med arbejdstøj til kvinder

Foreningen er på få år blevet meget synlig i medierne og på de sociale medier ikke mindst. Det har gjort det muligt at opnå støtte af blandt andet Villum Fonden, Danske Maritime, Grundejernes Investeringsfond, Byggeriets Uddannelser, Industriens Uddannelser og EVU, Dansk Industri, Dansk Metal, 3F, DI Byggeri, Dansk El-forbund, Blik & Rør, Tekniq Arbejdsgiverne, Danske Malermestre, Malerforbundet og Kommunernes Landsforening. Boss Ladies har således også fået karakter af et nationalt forandringsprojekt, hvor både brancher og virksomheder er godt i gang med helt grundlæggende at lave om på nogle af de ting, der ikke rimer på kvinder og håndværksfag. Som for eksempel, at kvinder ofte udstyres med arbejdstøj, der primært passer til en mandekrop.

  • Det er jo helt banalt noget med, at der skal være lås på badet i skurvognen; der skal være arbejdstøj designet specielt til kvinder, som fx Blåkläder Workwear gør det; der skal være ordentlige toiletforhold; der behøver ikke hænge kalendere og plakater med nøgne kvinder overalt, og så skal rigtig mange virksomheder ændre på deres kommunikation, fordi de oftest udelukkende henvender sig til mænd i deres måde at tale på. Omvendt er der jo massiv mangel på arbejdskraft i håndværksfagene, så hvis virksomhederne formår at ændre på nogle af disse ting, kan de jo med gigantisk fordel begynde at rekruttere blandt kvinderne også, siger Nina Groes.

En del af Blåkläder Workwears globale familie

En af de unge kvinder, der har valgt at uddanne sig til elektriker, er Amalie Schwartz, der også er tilknyttet Boss Ladies og derudover er en del af Blåkläder Workwears globale familie af ambassadører, Blåkläder Family.

  • Jeg valgte at springe fra gymnasiet efter et års tid, fordi jeg hellere ville være elektriker. Det har jeg fundet min egen vej i, og jeg er kisteglad for mit valg. Og tingene har bestemt ændret sig de sidste 2-3 år. I starten gik jeg udelukkende i arbejdstøj designet til mænd, men nu har Blåkläder jo designet en hel kollektion, der passer til os kvinder, og det kan virke som en lille ting, men i det daglige gør det en kæmpe forskel for mit velbefindende som kvinde på en klassisk mandearbejdsplads. Jeg føler mig bare bedre tilpas, og at jeg derudover har næsten 400 kvindelige ”kollegaer” i Boss Ladies gør pludselig, at jeg ikke føler mig nær så alene i mit fag. Det er så vigtige skridt, som både Blåkläder og Boss Ladies har taget for os kvinder i håndværksfagene, kommenterer Amalie Schwartz, der er uddannet elektriker og til daglig læser til bygningskonstruktør på Zealand i Næstved.

Også Nina Groes hylder det arbejde, som Blåkläder gennem en årrække har gjort for at nå i mål med en hel kollektion, der passer til kvinder.

  • Blåkläder engagerer sig og har en dagsorden, og det er helt afgørende for den sag, vi som forening kæmper for. Det fungerer jo ikke at sende kvindelige håndværkere ud på byggepladsen i en sikkerhedssko størrelse 44 eller et par arbejdsbukser, der sidder som en affaldspose. Derfor er det så fedt, at Blåkläder har set en forretning i at skabe en masse lækkert arbejdstøj til kvinder. Det vil vi enormt gerne se meget mere af, siger Nina Groes.

Dybt engagement rundt om på landets skoler

Heldigvis ser det ud til at Boss Ladies’ arbejde begynder at have en meget tydelig effekt. Der er flere og flere kvinder, der vælger en karriere inden for eksempelvis byggeri og transport, og på de skoler, hvor Boss Ladies med Nina Groes’ ord har ”arbejdet i dybden”, er der sket en kæmpe udvikling. Boss Ladies engagerer sig således både på folkeskolerne og de tekniske uddannelser, hvor eleverne blandt meget andet får undervisning i fordomme, det kønsopdelte arbejdsmarked, identitet og uddannelsesvalg.

  • Antallet af kvinder, der får en læreplads, er fordoblet, og generelt er der efterhånden en fælles oplevelse af, at det er fedt at være kvinde og arbejde i håndværksfagene. Den bølge håber vi på, bliver meget større – også på nordisk plan, som helt klart er vores næste udviklingstrin som organisation, og jeg er stolt over, hvor langt vi allerede er nået her i Danmark, slutter Nina Groes.

Blåkläder Workwear i Danmark har samarbejdet med Boss Ladies siden 2021

LÆS MEGET MERE OM BOSS LADIES HER

UDFORSK BLÅKLÄDERS KVINDEKOLLEKTION HER

UDFORSK BLÅKLÄDERS REVOLUTIONERENDE GRAVIDITETSBUKSER HER 

 

For yderligere information, kontakt venligst:

- René Christiansen, country manager, Blåkläder Workwear Danmark, tlf. 21 77 02 94 / Rene.Christiansen@blaklader.com

- Presseservice og billeder: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Om Blåkläder

Blåkläder blev grundlagt i den svenske by Svenljunga i 1959, og virksomheden udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedsfodtøj til alle professionelle faggrupper inden for håndværksfagene, industrien, transportsektoren, produktion og service. Blåkläder står for kvalitet, holdbarhed og funktionalitet, som virksomheden konstant arbejder med at forbedre.

Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og hovedkontoret ligger fortsat i Svenljunga i Sverige. Blåkläder har sine egne fabrikker i Sri Lanka og Myanmar, mere end 7.000 ansatte og en årlig omsætning på 2,4 mia. svenske kroner. Det gør Blåkläder til en af verdens førende producenter af kvalitetsarbejdstøj og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com

Blåkläder Workwear ApS
Juelstrupparken 10A, 1. tv.
9530 Støvring
Rebild Kommune
Danmark
CVR nummer: DK33369409
P nummer: 1016518561

Kontaktperson

Solvej Asmussen
Digital Marketing
+45 30809796 solvej.asmussen@blaklader.com

Send til en kollega

0.047