23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DENSO's produktudvikling af viskerblade samt testprocedurer

DENSO er en førende producent af originaludstyr (OE) og leverandør af systemer til køretøjsproducenter (VM'er) på globalt plan samt pioner inden for design og udvikling af mange produktløsninger. DENSO's viskerbladprogram er ingen undtagelse, men hvad er det, der gør dem så gode?

Strukturvalidering

Strukturevalueringen består grundlæggende af en visuel kontrol for at bestemme antallet af fikserings-/trykpunkter med henblik på at opnå jævn fordeling af tryk på vinduesruden til korrekt aftørring: Antallet af the fikserings-/trykpunkter og viskeinterval fastlægges, samt hvilken slags adapter der bruges, f.eks. om det er en multi-clip- eller OE-adapter. Desuden kontrolleres trækstyrken for viskerbladets gummi ved at måle den kraft, der er nødvendig for reelt at trække den af rammen. Det er også en vigtig sikkerhedstest, da det er altafgørende, at gummiet ikke glider af viskerbladsrammen under nogen omstændigheder.

Adskillelse og samling med henblik på service

Det kontrolleres manuelt, hvor nemt det er at henholdsvis sætte viskerbladet på og tage det af viskerarmen. Ingen af delene bør naturligvis udgøre et problem for slutbrugeren.

Monteringskontrol efter installation

Efter at viskerbladene er blevet fastgjort på armene og monteret på køretøjet, vurderes det ikke blot, hvor stort et område af ruden der viskes, men også selve geometrien for viskning, da det er vigtigt, at viskerbladene ikke kommer i kontakt med viskerarmene, fordi kontakt forårsager ujævn trykfordeling og dårlig viskning af forruden samt irriterende støj for føreren.

Indledende ydelsestest

Under ydelsestesten vurderes følgende egenskaber:

  • Viskeydelse: Viskerbladene med arme monteres på en specielt designet testbænk, der simulerer realistiske omgivelser, med aftørring ved både høj og lav hastighed, med vandsprøjt aktiveret og deaktiveret osv. for præcist at kunne vurdere viskernes ydelse på forruden under forskellige forhold. For at kunne bestemme, om bladene overholder DENSO’s strenge standarder, vurderes viskeydelsen ud fra en bedømmelse i fem niveauer, hvor de skal have en score på mindst tre efter en periode med 100.000 viskecyklusser.
  • Støj: Støjniveauet for viskerne under drift er et andet vigtigt aspekt, og støjen skal ligge inden for en acceptabel tolerance.
  1. Kontaktstøj: Kontaktstøj er ganske enkelt, om viskerbladene glider jævnt hen over forruden uden små spring eller rysten. Gummiets kanter er skåret meget præcist, og det har en belægning for lav friktion for at undgå disse problemer og minimere al ubehagelig støj.
  2. Lateral bevægelse: For at undgå udsving af bladet og den dermed forbundne støj måles den laterale bevægelse på armen. Den skal ligge inden for virksomhedens fastlagte kriterier.
  3. Tilspændingsmoment for clip: For at opnå fin og ensartet aftørring på tværs af forruden er clipsrotationsmomentet vigtigt for variabelt forhold med armen og skal ligge inden for virksomhedens fastlagte kriterier.

Test af holdbarhed

Testen af holdbarhed kontrollerer ydelsen af viskerbladene efter 100.000 viskecyklusser, hvilket svarer til to års typisk brug. Under denne test, som foregår ved hjælp af en specialdesignet testbænk, der omfatter en forrude, viskerarmmekanisme og en regnsimuleringsenhed, overvåges ydelsen nøje, for selv efter så mange cyklusser skal et blad fra DENSO kunne garantere god ydelse og leve op til virksomhedens strenge standarder.

Bestandighed over for belastninger fra omgivelserne

Dette udgør også en meget vigtig del af DENSO’s testprocedure og kan opdeles i følgende overordnede punkter:

Korrosionsbestandighed: I denne test gøres der brug af et specielt udstyr kaldet en cyklisk korrosionstester eller CCT. Under denne test sprøjtes der i løbet af adskillige cyklusser saltvand ved en bestemt temperatur over på forruden, mens bladene visker konstant, og tørretiden vurderes, mens temperaturen øges helt op til 70 grader celsius. Denne proces gentages et bestemt antal gange for at vurdere, hvor godt bladet modstår korrosion.

Vejrbestandighed: Under en speciel test til måling af påvirkning af solskin, eller en SWOM-test, måles påvirkningen af solen på både gummiet og rammen i over 200 timer. Inden for en forholdsvis kort tidsperiode simulerer det, hvad der svarer til flere års slitage. Efter denne test må der ikke være alvorlige, synlige tegn på misfarvning eller mattering.

Test på køretøj

Til sidst, når alle disse vurderinger er blevet foretaget, monteres viskerbladene og bruges på testkøretøjer i en længere periode. Denne test foregår i flere forskellige regioner af Europa for at overvåge deres ydelse under mange forskellige forhold, som f.eks. de høje temperaturer i Sydeuropa og under de ekstremt lave temperaturer, som kan forekomme i Østeuropa.

Denne uvurderlige kontrol forsyner DENSO med realistisk feedback fra rigtige brugere, så det er muligt at vurdere, hvordan bladenes ydelse er under alle mulige forhold over længere tid. Disse testere udfylder derefter et særligt spørgeskema, hvor de kan give feedback med hensyn til ydelse af bladene under reelle forhold vedrørende vigtige ting som f.eks. støj, skratten/klapren, effektivitet af aftørring og ikke-aftørrede områder osv.

Opsummering

Disse mange og varierede vurderinger, som foregik i henhold til specifikke principper og under strikse betingelser, gjorde det muligt for DENSO at sikre, at de viskerblade, DENSO designer og udvikler, lever op til virksomhedens krævende standarder, ligesom det er tilfældet for alle virksomhedens andre produkter af bedste kvalitet. Dermed kan DENSO forsikre bilproducenter som f.eks. Ferrari om, at de bliver nødt til at specifikt at anmode om viskerblade fra DENSO som deres valg af originalt monteret produkt.

Disse fordele gør sig også gældende på det europæiske eftermarked, som nyder godt af adgang til den samme kvalitetsløsning til den uafhængige reparationssektor.

Wiper blades for any windscreen | DENSO (denso-am.eu) .

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.031