23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hvordan er kompressorer forskellige i hybrid- og elbiler?

Salg af hybrid- og elbiler stiger med fuld fart i hele Europa, og det påvirker den uafhængige service- og reparationssektor, så teknikere skal være opmærksomme på de nye forhold, og værksteder skal være forberedt på fremtiden.

Selv om der naturligt er mange ligheder mellem airconditionsystemer i hybrid- og elbiler og dem, der drives af en traditionel forbrændingsmotor, er der også afgørende forskelle, ikke mindst mht. kompressoren, som er en vigtig komponent i begge typer.

Selv om airconditionsystemer i begge typer er designet til at give køretøjets passagerer det bedst mulige indeklima, har de i en hybrid- eller elbil også en anden vigtig opgave, nemlig at køle det batteri, der driver bilen.

”Hvis airconditionsystemet i en såkaldt normal bil svigter, kan du stadig køre bilen, men hvis det svigter i en elbil, kan den ikke køre, da batteritemperaturen ikke længere kan kontrolleres”, forklarer Richard Groot, AC-produktspecialist hos DENSO AM. ”Airconditionsystemet er derfor et uundværligt element for korrekt drift af bilen og skal vedligeholdes i overensstemmelse hermed, og det inkluderer kompressoren, som i disse køretøjer drives elektrisk og dermed defineres som en eCompressor.”

Hvad er en eCompressor, og hvordan virker den?

Konventionelle kompressorer drives mekanisk af motorens hjælpedrivrem, men da elbiler ikke har en motor med et remdrevet drivsystem, er der behov for en eCompressor.

DENSO eCompressorer omfatter:

Kompressorsektion – rullekompressor til at trække kølemiddel ind samt komprimere og udlede det
Elmotor – en børsteløs jævnstrømsmotor, der bruger en permanent magnet som rotor og spole til statoren til at drive kompressoren
Vekselretter – driver motoren og omformer jævnstrøm (DC) fra højspændingsbatteriet til vekselstrøm (AC) til motoren. Den elektroniske AC-styreenhed (ECU) indlæser kompressorens rotationshastighedssignaler til vekselretteren via HV ECU for at kontrollere rotationshastigheden for den elektriske kompressor
Den elektriske motor kører ved mere end 200 volt og køles af en blanding af kølemiddel og olie, så der kræves en speciel, isolerende kompressorolie for at forhindre fejlfunktion af motoren. Derfor er der en stor risiko for at beskadige motoren, hvis der anvendes en forkert olie.

Brændstofbesparende fordele og meget mere

Designet af DENSO eCompressorer giver adskillige fordele ved hybrid- og elbiler:

eCompressorer med kontrolleret omdrejning har høj ydelse ved lav omdrejningshastighed, hvilket sparer energi, og jo mindre energi, der bruges til at drive kompressoren, jo mere energi kan der bruges på fremdrift af køretøjet, og dermed øges køretøjets rækkevidde.
En DENSO eCompressor forbruger også mindre energi, hvilket bidrager til at øge rækkevidden for HV-batteripakken. Selvom mange bruger et LION-batteri (lithium-ion-batteri), anvendes et NiMh-alternativ (nikkel-metal-hybrid) f.eks. i mange hybridmodeller fra Toyota.
Den interne, elektriske motor betyder, at AC fortsat kan fungere, når hybrid-/elsystemet er slået fra
DENSO eCompressorer er mere lydsvage, men har stadig den samme kølekapacitet
 

Arbejde med eCompressorer

Sikkerhed før alt andet

Sikkerhed er afgørende. eCompressoren drives af HV-batteripakken med et output på mellem 200 og 400 volt, så den kan ikke bare udskiftes, den skal først frakobles køretøjets HV-batteri.

Korrekt olie

eCompressor-olie adskiller sig (normalt) fra den olie, der anvendes i mekanisk drevne kompressorer. DENSO ND-Oil 11 er en yderst isolerende POE-olie og er i de fleste tilfælde den olie, der er påkrævet, men tjek altid for en sikkerheds skyld bilproducentens specifikke krav til formulering, især fordi den forkerte olie kan forårsage en kortslutning i systemet og ødelægge den elektriske motor.

Genopfyldning

Selv om de fleste AC-genopfyldningsmaskiner kun kan håndtere én type olie, er der maskiner med et såkaldt internt skylleprogram, så det er nemmere at skifte olien. For at forhindre utilsigtet blanding af olietyper anbefales det dog på det kraftigste at benytte separate værktøjer til påfyldning af olie på hybrid- og elbiler.

Vedligeholdelse

eCompressoren er hermetisk lukket uden akseltætning eller potentiel risiko for lækage af kølemiddel til luften udenfor, så hastigheden af lækagen af kølemiddel er mindre end for en mekanisk kompressor. Det er dog meget vigtigt at holde kølemidlet på det rigtige niveau, fordi der kan opstå problemer, hvis niveauet ikke er korrekt.
Desuden kræver hybrid- og elbiler selvfølgelig stadig regelmæssig vedligeholdelse, så teknikere skal være opmærksomme på bilproducentens planlagte serviceintervaller og følge alle krav til udskiftning.

Hvordan ser fremtiden ud?

AC-systemet i hybrid- og elbiler udvikles løbende, og det vil med stor sandsynlighed blive et varmestyringssystem, som ikke blot har ansvaret for køling af kabinen indvendigt og af HV-batteriet, men også for hele køretøjets varmesystem og deraf følgende termisk virkningsgrad. Dermed vil det pga. systemets kompleksitet om blot 10-15 år ikke være let for teknikere at diagnosticere problemer, så det vil være påkrævet med specifik viden og teknisk uddannelse.

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.063