23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DENSO afslører, hvorfor det er så vigtigt at få det rette tændrørsmoment

Tændrør spiller en afgørende rolle for tændingssystemet i benzinkøretøjer, med to hovedfunktioner. Den ene er at antænde forbrændingen for at starte motoren og den anden er at flytte varmen væk fra forbrændingskammeret. Selvom installation af tændrør bør være en forholdsvis ligetil opgave for enhver dygtig tekniker, er det ikke så enkelt at anvende det rigtige drejningsmoment, og det kræver særlig omhu og opmærksomhed.

Denne artikel beskriver den anbefalede metode til at påføre drejningsmoment ved en tændrørsinstallation samt konsekvenserne af under- og overdrejningsmoment.

Hvad er installationsmoment?

Installationsmoment er et mål for kraft, der virker på en genstand, som får genstanden til at rotere under installationen. Anvendelse af det rigtige drejningsmoment ved montering af tændrør er afgørende for at sikre en sikker fastgørelse. DENSO anbefaler altid at bruge en momentnøgle for at opnå den korrekte momentindstilling for installationen. En sikker fastgørelse, hvor tændrøret sidder helt i topstykket, er afgørende for tændrørets evne til at overføre varme ud af forbrændingskammeret.

Sådan installeres tændrør med succes

Det er vigtigt, at teknikere konsulterer producentens håndbog eller specifikationsark for at forstå nøjagtig det drejningsmoment, der kræves til installation. Når producentens anvisninger følges nøje, vil tændrøret fungere korrekt og overføre varme ud til skallen og topstykket i overensstemmelse hermed. Det påkrævede drejningsmoment kan variere fra producent til producent, så det er vigtigt, at ikke alle tændrør monteres på nøjagtig samme måde. Figur 1 viser, hvordan varme overføres for et tændrør, der er monteret med det korrekte moment.

 Figur 1: Når det fungerer korrekt, resulterer et tændrørs varmevekslerfunktion i denne varmeenergistrøm

Hvad sker der, når der ikke påføres tilstrækkeligt drejningsmoment?

Hvis tændrør installeres med et drejningsmoment under de anbefalede niveauer, vil de ikke sidde helt i cylinderhovedet, og dette vil forsinke tempoet i varmeafgivelsen. I de fleste tilfælde med for lavt moment forårsager vibrationerne inde i tændrøret jordelektroden til at bryde ned, hvilket forårsager alvorlig skade på delen. Dette begrænser evnen til at overføre varme til skallen og topstykket, hvilket får isolatornæsen til at overophedes og starter fortænding. Dette kan skabe alvorlige motorskader.

Hvad sker der, når der påføres for højt drejningsmoment?

Hvis tændrør installeres over det anbefalede drejningsmoment, vil tændrørene blive udsat for høje belastninger, hvilket kan skabe en lang række problemer. Den mest synlige effekt vil være skader på selve proppen, især deformering af metalhuset, som kan føre til gevindskader og brud.

Et tændrør, der er beskadiget af installation med for højt moment, vil ikke fungere efter hensigten og bør udskiftes med det samme for at undgå motorskade. Nogle af konsekvenserne af tændrørets overdrejningsmoment kan omfatte:

  • Manglende overførsel af varme 

Overdrejningsmoment får isolatornæsen til at overophedes og starte fortænding. Den termiske belastning og stødbølger fra forantændelse og detonation kan hurtigt ødelægge elektroderne på et tændrør og/eller forårsage et hul i stempelkronen. Det forårsager også øget frigang på den øvre stempelring. Figur 2 viser virkningerne af øget frigang på den øvre stempelring.

Figur 2: For meget frigang resulterer i et uønsket "gab", der hindrer energioverførsel 

  • Deformeret tændrørshus

Tændrørshuset og gevindet forbinder tændrøret og cylinderhovedet. Visuel inspektion vil afgøre, om dette er blevet deformeret. Figur 3 viser et tændrør med et deformeret hus.

  Figur 3: Tjek huset for ensartethed samt overfladeskader

  • Revnet isolator

En revnet isolator er ofte resultatet af at påføre for meget drejningsmoment ved installation af tændrøret. Hvis et køretøj kommer ind på et værksted med et tændrør installeret, som har en revnet isolator, kan det være et advarselstegn på et timing-problem eller brug af brændstof med for lavt oktantal. En revnet isolator kan bestemmes ved visuel inspektion. Figur 4 viser et tændrør, der har en revnet isolator, forårsaget af overdrejningsmoment.

 
Figur 4: En revnet isolator kan føre til fejltændinger og dårlig tomgang og bør udskiftes

  • Revnet gevind

Installationsmomentet for et tændrør afhænger af tændrørets gevinddiameter. Hvis tændrørene trækkes for meget, vil dette strække gevindet og kan få det til at knække, som vist i figur 5.

Figur 5: Et revnet gevind kan observeres ved visuel inspektion 

DENSOs udvalg af tændrør høj kvalitet

Med 93 % dækning af bilparken er DENSO en af verdens førende pionerer inden for tændrørsteknologi af OEM-kvalitet og har leveret tændrør af høj kvalitet til eftermarkedet siden 1959. Med et uovertruffent udvalg, der tilbyder nikkel-, platin- og iridium-tændrør til en række forskellige bilmodeller, har DENSO de rigtige dele og momentinstruktioner til at sikre succes første gang – hver gang. Desuden tilbyder DENSO også en omfattende vidensbase samt undervisning for at sikre, at teknikere får al den rådgivning og support, de behøver for at montere tændrør på en sikker måde.

For at hjælpe teknikere med at montere tændrør med det korrekte drejningsmoment, har DENSO udarbejdet vejledningen nedenfor, der dækker hele sortimentet:

 

 

 


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

www.denso-am.eu

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.031