Hold hovedet koldt denne sommer ved at forstå, hvad der forårsager A/C-kompressorfejl
Når vejret i hele Europa bliver varmere, og flere mennesker begiver sig ud på lange køreture, bliver klimaanlægget (A/C-systemet) i mange køretøjer tændt efter at have været ubrugt i lange perioder.
Lige som enhver anden bilkomponent kan der opstå problemer med klimaanlægget, så bilisterne ender med en ubehageligt varm kabine. Når der er problemer med A/C-systemet, skyldes det ofte en defekt A/C-kompressor. At forstå, hvordan man identificerer tegn på A/C-kompressorfejl samt at have de dele og den viden, der kræves for at montere udskiftninger, er afgørende for teknikere på denne tid af året.
Hvad er en A/C-kompressor?
A/C-kompressoren er en integreret del af køretøjets klimaanlæg. Når A/C-systemet er tændt, går kompressoren i gang og pumper gasformigt kølemiddel gennem kondensatoren ved højt tryk, hvor det skifter fra en gas til en væske. Tørreren fjerner derefter eventuelle forurenende stoffer og fugt fra kølemidlet og passerer det gennem ekspansionsventilen. Til sidst bevæger kølemidlet sig til fordamperen, hvor det afkøler luften.
En fuldt fungerende A/C-kompressor er afgørende for, at klimaanlægget kan levere maksimal ydeevne. Med en beskadiget eller defekt A/C-kompressor kan den kæde af hændelser, der er beskrevet ovenfor, simpelthen ikke finde sted.
Hvorfor svigter A/C-kompressorer om sommeren?
Det er ikke altid, at A/C-kompressorer svigter på denne tid af året, men det er i sommermånederne, at eventuelle fejl bliver synlige, da A/C-systemerne tændes efter lang tid i dvale.
Som enhver anden køretøjskomponent har A/C-kompressorer en driftslevetid, men det kan være svært at afgøre, hvornår det er, da folk kører forskelligt på varierende terræn og under forskellige forhold i årets løb. Kilometertal spiller også en rolle. Øget kilometertal kan føre til en stigning i sliddet på alle bildele, især A/C-kompressoren. Det første tegn på en defekt kompressor er ofte et fald i den kølige luft, der kommer fra A/C-systemet.
Regelmæssig servicering af klimaanlægget kan forlænge A/C-kompressorens levetid, ligesom korrekt betjening af klimaanlægget kan. I de fleste biler bruges aircondition-anlæg til opvarmning og køling samt ventilation. Når A/C-systemet ikke bruges disse formål i lange perioder, kan der opstå fejl. Derfor bør bilister køre A/C-systemet i mere end 10 minutter hver måned for at sikre effektiv drift hele året.
Et andet tegn på fejl er støj, der kommer fra A/C-kompressoren, eller skrabelyde fra klimaanlægget, som nogle gange kan høres inde i køretøjet. Dette kan betyde en utilstrækkelig mængde kølemiddel – som er tegn på (fremtidig) komponentfejl.
Hvad forårsager fejl på en A/C-kompressor?
Der er flere grunde til, at en A/C-kompressor kan svigte, lige fra manglende vedligeholdelse til sæsonbestemte kørselsforhold. Nedenfor er nogle af de mest almindelige årsager til A/C-kompressorfejl...
Forkert smøring
Alle mekaniske systemer i et køretøj kræver den rigtige smøring, og kompressorer er ikke anderledes. Når metaldele roterer eller glider, er de tilbøjelige til slid og overdreven varmeophobning. Smøring er med til at sikre god funktionalitet og lang levetid.
Forkert smøring - eller slet ingen - vil belaste klimaanlægget og få A/C-kompressoren til at svigte. En fuld udskiftning kan være dyr, så ved at rådgive kunderne om at hyppig service af klimaanlægget og vedligeholde A/C-kompressoren smøring kan det sikres, at de ikke ender med uventede reparationsomkostninger.
Beskidte eller beskadigede spoler
Vejbelægninger om sommeren er støvede og kan være fulde af affald, med masser af små partikler, der svæver i luften. Når disse partikler samler sig på kondensatorspoler, vil klimaanlægget ikke være i stand til at udlede de nødvendige varmeniveauer fra systemet og vil forårsage høje termiske belastninger på A/C-kompressoren for at forsøge at afkøle kabinen. Dette betyder, at A/C-kompressorer kan overophedes i sommermånederne, hvilket uundgåeligt resulterer i A/C-kompressorfejl og en fuldstændig udskiftning.
Forurening i systemet
Forurening i et A/C system kan forårsages af gummipartikler fra afgangsslangen. Afhængigt af kvaliteten af de anvendte gummislanger, kan gummiet med tiden blive nedbrudt, og små gummipartikler løsner sig og flyder gennem A/C-systemet. Dette kan forårsage blokeringer i A/C-systemet. I værste fald vil det forårsage fejl på A/C-kompressoren, da denne blokering forhindrer strømmen af kølemiddel og olieblanding tilbage til A/C-kompressoren.
Lavt eller ukorrekt kølemiddel
R134a er det kølemiddel, der kræves for at få A/C-systemet til at blæse kold luft i de fleste biler på vejen i dag. Siden januar 2017 er alle nyproducerede køretøjer inden for EU er udstyret med kølemiddeltypen R1234yf af miljømæssige årsager. Kølemiddelmængden i et køretøjs A/C-system skal holdes på et konstant niveau. Hvis der er en utilstrækkelig mængde kølemiddel i A/C-systemet, vil den termiske belastning på A/C-kompressoren blive højere, hvilket til sidst kan få A/C-kompressoren til at svigte.
DENSO-forskellen
DENSO er en global leder for fremstilling og distribution af A/C-systemer og A/C-kompressorer, og virksomheden foretrækkes af flere førende bilproducenter, herunder Audi, BMW, Toyota og Volkswagen. DENSOs eftermarkedssortiment har den samme fremstillingsproces og teknologi for at sikre, at teknikere altid får optimal ydeevne med DENSO-dele.
Med et omfattende udvalg af eftermarkedskompressorer i OE-kvalitet til rådighed, hjælper DENSO teknikere overalt med at holde hovedet koldt, når det kommer til at udføre vedligeholdelse og udskiftninger af kompressorer.
A/C-kompressorer er også en integreret del af hybrid- og elbiler.