23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Seks tegn på, at det er tid til at udskifte dine gløderør

DENSO gløderør har en lang levetid, men de forringes gradvist på grund af slitage. Så hvordan ved du, om et sæt gløderør skal udskiftes? I denne artikel ser vi på seks almindelige tegn, der indikerer, at gløderør kan være defekte eller beskadigede.

Motorens advarselslampe på instrumentbrættet er ofte det første fingerpeg om, at der er noget galt. Køretøjer, der viser dette lys, skal bringes til et autoriseret værksted for korrekt diagnose og service så hurtigt som muligt. En række fejl kan få motorens advarselslampe til at lyse - nedenfor skitserer vi de tegn, der peger på defekte gløderør. 

 1. Hård start

En hårdt startende motor er den mest almindelige indikator på beskadigede gløderør. Uden korrekt fungerende gløderør under kolde forhold kan forbrændingskammeret muligvis ikke nå den rigtige temperatur til at antænde brændstoffet og starte motoren. Hvis der ikke er problemer med brændstoffet eller batteriet, skal gløderørene kontrolleres. 

 2. Fejltænding af motor

Forbrændingsprocessen i dieselmotorer kræver en høj kompressionshastighed, hvor brændstof indsprøjtes på det rigtige tidspunkt og i den korrekte mængde. Dette antænder dieselbrændstoffet, hvilket resulterer i forbrænding. Fejltændinger kan være forårsaget af problemer med brændstofkvalitet, kompression og brændstofindsprøjtning.

Varmen i forbrændingskammeret kommer fra kompressionstryk og gløderørsvarme. Den skal nå op på mindst 232 °C, for at tændingen kan finde sted. Hvis gløderørene er defekte, når motorkammeret ikke de nødvendige temperaturer. 

 3. Ujævn tomgang

Hvis et eller flere gløderør er brændt ud, er tilsmudset af kulstof eller beskadigede, vil motoren blive gradvist sværere at starte, efterhånden som temperaturen falder og vil gå i ujævn tomgang og udsende hvid røg fra udstødningen i flere minutter, når den endelig starter. Hvis alle gløderørene er brændt på spidserne, skal du kontrollere timingen for brændstofindsprøjtning. 

 4. Nedsat brændstofeffektivitet

Temperatur og brændstof bestemmer normalt brændstofeffektiviteten, ikke gløderørs ydeevne. I nogle tilfælde spiller gløderør dog en rolle.  

Baseret på det lokale klima kan diesel blandes med specifikke tilsætningsstoffer i de kolde måneder for at sænke frysepunktet. Det blandede brændstof vil højst sandsynligt have et lavere energiindhold og give reduceret brændstofeffektivitet. Motorens driftstemperaturer bør justeres for at sikre, at alt det indsprøjtede brændstof er fuldstændig forbrændt. Gløderør er med til at give den ekstra varme i forbrændingskammeret. 

Hvis den nødvendige temperatur ikke nås på grund af defekte gløderør, vil motorens ydeevne blive svækket, og den skal arbejde ekstra hårdt for at opfylde vejens krav. Køretøjets brændstofeffektivitet vil blive negativt påvirket.

Hvis bilen har vist andre symptomer, der er anført her, og også begynder at vise reduceret brændstofeffektivitet, skal den køres til et autoriseret værksted for korrekt diagnose og service så hurtigt som muligt.

 5. Hvid røg

Hvid røg opstår normalt, når der ikke er nok varme til at forbrænde brændstoffet. De uforbrændte brændstofpartikler bevæger sig ud af udstødningsrøret som røg og giver typisk en markant lugt af brændstof. Det er ikke usædvanligt at se hvid røg fra udstødningen i koldt vejr, indtil motoren er blevet varm.

Beskadigede gløderør eller et defekt gløderørskontrolmodul kan forårsage hvid røg ved motorstart. Der er også mange andre mulige årsager til overskydende hvid røg, herunder lavt motoromdrejningstal, lav kompression og luft i brændstofsystemet. Hvis hvid røg stadig er synlig, efter at motoren er varmet op, kan motoren have en eller flere dårlige indsprøjtningsdyser, forsinket indsprøjtningstid eller en slidt indsprøjtningspumpe.

 6. Sort røg

Sort røg er forårsaget af en ubalance i luft-brændstof-forholdet – for meget brændstof og for lidt luft. Det betyder, at der enten tilsættes for meget brændstof til blandingen, eller at der ikke tilføres nok ilt til at forbrænde brændstoffet. Defekte gløderør kan forstyrre den følsomme dieselforbrændingsproces, hvilket igen kan resultere i, at motoren producerer sort røg fra udstødningsrøret. Dette er et advarselstegn på, at der er noget galt enten med gløderørene eller andre vitale komponenter i forbrændingsprocessen.

 Om DENSO Glow Plugs

DENSO har længe været et førende navn inden for OEM-bilteknologi. Som den største producent af bilkomponenter tilfører vi i dag kontinuerlige R&D-investeringer for at hjælpe verdens førende bilproducenter med at skabe stadig mere lydhøre, effektive og pålidelige køretøjer.

DENSO Aftermarket har et gløderørsprogram i OEM-kvalitet med alle fabrikater. DENSO Glow Plugs tilbyder et komplet udvalg, fra enestående startydelse til forlængede efteropvarmningstemperaturer. Programmet omfatter alle nuværende gløderørsteknologier, herunder enkeltspole, dobbeltspole, forlænget efteropvarmning, keramik og øjeblikkelig opvarmning.

Reliable glow plugs | DENSO (denso-am.eu) 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047