23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Gløderør og emissioner: svar på dine spørgsmål

Myndigheder, bilister og bilproducenter er mere end nogensinde før bevidste om behovet for at reducere emissioner fra køretøjer.

Vi er stadig et stykke vej fra almen brug af nul-emissionskøretøjer – men indtil da kan der tages skridt til at sikre, at de motorer, vi bruger, er så effektive som muligt Denne artikel ser på gløderørets rolle og dets betydning for at minimere miljøpåvirkningen.

 1. Hvad er forbindelsen mellem gløderør og emissioner?

I en dieselmotor opnås forbrændingen ved at komprimere luften i forbrændingskammeret. Den komprimerede luft øger temperaturen, og der tilsættes brændstof for at starte forbrændingscyklussen, der driver motoren.

Hvis forbrændingscyklussen ikke når den krævede temperatur under forbrændingsprocessen, vil ikke alt brændstoffet blive forbrændt. Det uforbrændte brændstof bliver til kulstofpartikler, som via udstødningen frigives til atmosfæren og er skadelige for miljøet.

For at undgå denne situation, bruges gløderør til at varme luften op og sikre, at de korrekte temperaturer nås, så alt brændstof forbrændes og skadelige emissioner reduceres.

Gløderør spiller også en anden vigtig rolle i at reducere emissioner – de giver varme til dieselpartikelfilteret (DPF) med regelmæssige intervaller, som bestemt af motorstyringssystemet (EMS).

Alle nye dieselbiler er udstyret med et DPF, som forhindrer, at giftige sodpartikler udsendes fra udstødningen ved at opsamle dem og periodisk udsætte partiklerne for høje temperaturer for at forbrænde dem og omdanne dem til harmløs aske. Dette kaldes DPF-regenerering.

Hvis en bil køres med høje hastigheder over længere strækninger, for eksempel på motorvej, er den kontinuerlige og stabile varmestrøm fra udstødningen tilstrækkelig til at rense DPF'et. Varmen vil brænde eventuelle uforbrændte rester af sodpartiklerne. Men hvis bilen køres ved lave hastigheder, ofte stopper og starter, for eksempel i byer, er der ikke tilstrækkelig varme til DPF-regenerering.

I så fald aktiverer ECU'en gløderørene og sprøjter yderligere brændstof ind i motoren, som antænder og varmer DPF'en op, så regenerering kan finde sted.

Der kan nogle gange opstå problemer, hvis køreturen er for kort, da regenereringsprocessen muligvis ikke afsluttes. De nyeste gløderør, såsom rør med øjeblikkelig opvarmning, reducerer sandsynligheden for, at dette sker, da de hurtigt kan nå de nødvendige temperaturer, hvilket reducerer regenereringstiden.

2. Hvilken rolle spiller gløderørets kontrolenhed?

Gløderørenes kontrolenhed fortolker information fra motorstyringsenheden (ECU) for at regulere gløderørsdriften og optimere motorens ydeevne. Det bestemmer, hvornår gløderør er i drift, og hvor meget elektrisk strøm der bruges (som igen bestemmer temperaturen).

Det er en skrøbelig balance, og hvis et gløderør ikke er tændt længe nok, eller ikke når den rigtige temperatur, vil brændstofblandingen ikke antændes effektivt. Men hvis et gløderør er tændt for længe, eller det bliver for varmt, kan det blive beskadiget, hvilket igen risikerer at beskadige motoren.

 3. Nogle gløderør har udvidet eftervarmefunktion. Hvordan hjælper dette med til at reducere emissioner?

Udvidet eftervarmefunktion betyder, at gløderørene er aktive før, under og 60-180 sekunder efter forbrændingscyklussen. Dette sikrer, at forbrændingsprocessen gennemføres fuldstændig, så al luft og brændstof fordamper og ingen skadelige kulstofpartikler frigives.

4. Hvad er fordelen ved at bruge gløderør lavet med keramik i modsætning til andre materialer?

Keramikken, der bruges i gløderør, er halvledere. Det betyder, at de både har elektrisk isolerende og elektrisk ledende egenskaber. Keramiske gløderør har hurtige opvarmningstider, langvarig varmetilbageholdelse og høj varmebestandighed, hvilket bidrager til lavere emissioner.

5. Hvad er et gløderør med dobbelt spole til øjeblikkelig opvarmning? Hvordan adskiller de sig fra keramiske gløderør?

Et gløderør med dobbelt spole til øjeblikkelig opvarmning har en varmespole og en reguleringsspole integreret i sonden. Dette hjælper med til at varme gløderøret hurtigere op end et keramisk gløderør, hvilket yderligere forbedrer motorens effektivitet og reducerer emissionerne. 

 6. Hvordan kan bilister og værkstedsteknikere sikre god gløderørsydelse for at kontrollere emissionerne?

Bilister:

  • Bruge brændstof af god kvalitet.
  • Hold øje med sort/blå eller hvid røg fra udstødningen – tag straks bilen på værksted, hvis dette observeres.
  • Hold øje med DPF-advarselslyset – tag straks bilen på værksted, hvis dette bemærkes.


Teknikere:

  • Udfør regelmæssige kontroller af det komplette tændingssystem, inklusive gløderør, gløderørskontrolmodul, gløderørsrelæsystem, brændstofpumper og injektorer, EMS og batteri.
  • Inden du installerer et nyt gløderør, skal du rense gløderørspositionen grundigt for at fjerne eventuelle kulstofaflejringer.


7. Hvilken fremtidig udvikling kan påvirke gløderør og emissioner?

Fremtiden for dieselmotorer og gløderør er uforudsigelig - mange OEM'er er holdt op med at udvikle dieselmotorer til fordel for alternative brændstoffer såsom elektricitet. Men for at gøre dieselmotorer mere effektive udvikles tyndere og længere gløderør. Tyndere gløderør resulterer i hurtigere opvarmningstider, hvilket giver forbedret motorstart og reducerer emissioner gennem komplet forbrænding og understøttelse af DPF.

 8. Om DENSO Glow Plugs 

DENSO har længe været et førende navn inden for OEM-bilteknologi. Som den største producent af bilkomponenter tilfører vi i dag kontinuerlige R&D-investeringer for at hjælpe verdens førende bilproducenter med at skabe stadig mere lydhøre, effektive og pålidelige køretøjer.

DENSO Aftermarket har et gløderørsprogram i OEM-kvalitet med alle fabrikater. DENSO Glow Plugs tilbyder et komplet udvalg, fra enestående startydelse til forlængede efteropvarmningstemperaturer. Programmet omfatter alle nuværende gløderørsteknologier, herunder enkeltspole, dobbeltspole, forlænget efteropvarmning, keramik og øjeblikkelig opvarmning.

www.denso-am.eu

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.063