23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Smart konsolidering med lambdasonder fra DENSO

Grossister og deres værkstedskunder kan drage fordel af smart konsolidering med lambdasonder fra DENSO

Eftermarkedet har altid været dygtigt til at tilpasse sig og fastholde sin konkurrencedygtighed i et miljø karakteriseret ved hurtige teknologiændringer. Det kan man dagligt se på værkstederne, hvor man til stadighed bliver bedre til at diagnosticere og udføre reparationer med de korrekte værktøjer og metoder. For at kunne tilbyde deres kunder denne komplette servicepakke, er de afhængige af, at grossister forsyner dem med de korrekte reservedele.

Takket være løbende udvikling hos reservedelsproducenterne er der en tendens, til at grossisterne lagerfører et mindre, men lige så bredt anvendeligt udvalg af reservedele, så de kan tilfredsstille kundernes behov, samtidig med at de reducerer omkostningerne.

Udfordringen for grossisten ligger i at finde ud af, hvor meget de kan reducere varelageret, uden at det forringer deres tilbud til værkstederne eller medfører utilsigtede monterings- eller funktionsproblemer.

Det er her, DENSO's koncept om ”smart konsolidering” bliver relevant: produkter i et udvalg kombineres lige nøjagtig nok til, at det skaber fordele for grossister og værksteder, men ikke så meget, at de oplever problemer.

Lambdasonder: Et optimeret tilbud

Én gruppe komponenter, hvor smart konsolidering allerede virker, er mht. lambdasonder, da nogle producenter har identificeret disse reservedele som mål for udvalgskonsolidering – og med deres mange forskellige kabellængder og monteringstyper er det let at forstå baggrunden.

Lambdasonder er en essentiel komponent, ikke bare for optimal motorydelse, men også i forhold til bilens emissioner – noget, som hele branchen er klar over, er vigtigt i relation til regeringers klimamål på globalt plan. Derfor må deres ydeevne ikke forringes.

Ved at tage et udvalg af 10 forskellige originale sonder, der alle har den samme sondekerne, forbindelsestype og stikben, hvor den eneste forskel er deres kabellængde, har DENSO dog omsat smart konsolidering til praksis ved at kun at vælge tre optimale kabellængder, hvorved styring af lagerbeholdning forbedres væsentligt med henblik på servicering af relaterede køretøjer.

På den måde kan grossister gøre det mulig for værksteder at dække så mange køretøjer som muligt, uden at skulle købe for store lagerbeholdninger. Det gør livet meget nemmere for grossister, når de ikke behøver have så mange reservedele på lager og kan levere de korrekte reservedele til effektiv og fejlfri montering, og det stiller dem også i et mere positivt lys i forhold til deres kunder.

Hvornår er en besparelse ikke en besparelse?

Spørgsmålet er, om det ville det være muligt at tage konceptet til yderste konsekvens og reducere udvalget helt ned til blot et enkelt kabel? I teorien, ja – og det er der faktisk andre producenter, der har gjort. Hvis man reducerer udvalget for meget, begynder begrænsningerne dog at opveje fordelene.

I eksemplet i diagrammet kan det ses, at den længst mulige længde er for lang, og det er nødvendigt at fastgøre kablet med for eksempel med kabelbindere. Høje temperaturer, hurtigt roterende dele og høje vibrationsniveauer gør dog kabelfastgørelse til et sikkerheds- og vedligeholdelsesområde, som DENSO ikke vil gå på kompromis med. Overordnet set tillader DENSO ikke, at kabler er mere end 35 % for lange, afhængig af den faktiske kabellængde. Andre eftermarkedsproducenter har ikke den slags begrænsninger og tillader måske endda kabler, der er mere end 100 % for lange.

Den mes ekstreme udgave af konsolidering er universalsonder. Sådanne sonder vil altid kræve yderligere forberedelsestid med at skære kabler til i længden og splejse dem sammen med det originale kabel og forbindelsesdelen. Selv når man gør det korrekt (med korrekt værktøj, materialer og metoder) og kan opnå et fuldstændig pålideligt resultat, vil forberedelsen af sonden medføre en betydeligt længere monteringstid. Samtidig kan en mindre erfaren tekniker kan begå fejl på mange måder – for eksempel ved at bytte rundt på de fire kabelforbindelser eller bruge den forkerte forbindelsesmetode (lodning i stedet for mekanisk krympning), forkert udstyr eller utilstrækkelig forsegling.

I sådanne tilfælde siger det sig selv, at sonden ikke vil fungere korrekt, hvilket vil kunne mærkes på bilens køreegenskaber og brændstofforbrug. I forbindelse med deres købsbeslutning bør grossisterne derfor overveje omkostningen ved at udbedre disse situationer og ikke bare indkøbsprisen på reservedelene.

Vælg smart konsolidering

Udvalget af lambdasonder fra DENSO er optimeret til smart konsolidering: maksimal fordel uden negative effekter. Ikke alene overholder sonderne strenge kvalitetsstandarder, men segmenteringen af produktudvalget giver maksimal fordel for grossister og værksteder beregnet over hele produktets levetid, fra indkøb over montering til brug, samtidig med at køretøjets pålidelighed er den bedst mulige.

Læs mere på DENSO eftermarkedsside og find den rigtige lambdasensor i vores online katalog (eller brug PDF opslag her)

Video:  DENSO Oxygen Sensor Overview Dansk tekst

Video: DENSO Oxygen Sensor vs Air Fuel Sensor Overview Dansk tekst

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047