Autocom køber Bud På Bilen
Autocom A/S overtog 1. juni 2018 alle aktiver inkl. software, domæne, navn med videre i online auktionsfirmaet Bud På Bilen IVS.
Dermed får Autocom en endnu mere dominerende rolle på det danske marked for online auktionssalg af biler fra private til forhandlere.
"Vi køber primært Bud På Bilen af strategiske årsager. Dels styrker købet vor markedsførende position i Danmark. Dels undgår vi, at et andet online auktionsfirma løber med selskabet, der i sin korte levetid har markedsført sig med et sikkert, hurtigt og nemt salg.
Udover at det er sikkert, hurtigt og nemt at sælge hos Autocom, lægger vi vægt på personlig professionel rådgivning i salget. Det bliver en fordel for de sælgende kunder hos Bud På Bilen, at der nu er adgang til vores platform med en større efterspørgsel. Vores købende kunder i Autocom vil nu få større udbud og flere biler at købe, og regner derfor med at kunne få mere ud af Bud På Bilen," siger direktør Thomas Friis Pedersen fra Autocom. Han forventer en betydelig synergieffekt i forbindelse med købet.
Volumen
Han tilføjer, at volumen betyder rigtigt meget inden for online auktionssalg. Med købet ventes Autocoms aktiviteter i Danmark at vokse med ca. 15 pct indenfor CtB segmentet (private til forhandlere). Og der følger en særlig lækkerbidsken med købet.
"Det unikke ved Bud På Bilen er selskabets flerårige samarbejdsaftale med mediet GulogGratis, der leverer leads til deres online bilauktion. Vi overtager naturligvis denne aftale, så vi bliver begunstiget af kunder, der annoncerer deres biler til salg på GulogGratis. Jeg er glad og stolt af, at det er lykkedes os at købe rettighederne til selskabet, så det fremover kan være med til at sikre yderligere vækst i Autocom, "siger Thomas Friis Pedersen.
Hos Bud På Bilen er der også tilfredshed med handelen. Firmaets direktør Poul Carstensen, mener, at det er den bedste løsning, som markedet har udviklet sig til fordel for de store aktører.
Lillebror
"Autocom har været i branchen i 17 år. Vi har været her i to år. Og jeg må ærligt sige, at det er en vanskelig situation at være lillebror i denne branche. Vi har haft masser af biler fra private, men på købersiden hos forhandlerne har Autocom qua sin størrelse haft bedre fat i markedet.
Jeg havde derfor valget mellem at skyde mange flere penge ind i firmaet for at stimulere væksten. Eller at sælge til Autocom, der allerede har rigtig godt fat i markedet hele vejen rundt. Efter min mening er salget den bedste løsning for alle parter, " siger Poul Carstensen, der fremover vil koncentrere sig om andre investeringsaktiviteter og derfor fratræder som direktør i Bud På Bilen.
Parterne har aftalt ikke at oplyse købsprisen.