23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Undgå motorskade forårsaget af LSPI

Det voksende behov for benzinmotorer med bedre brændstoføkonomi og reduceret CO2 udledning har medført bilfabrikanternes udvikling af de små højtydende motorer med indsprøjtning og turboladning, som desværre har vist sig følsomme overfor LSPI.

LSPI - 'Low Speed PreIgnition' ('Lavhastighedsselvantænding') - er en abnorm forbrændingscyklus, som kan forekomme ved høje belastninger og lave omdrejninger i især 'downsized' benzinmotorer med direkte indsprøjtning. LSPI kan medføre destruktiv 'superbankning' i disse motorer. Bilfabrikanterne har stor fokus på problematikken, som endnu ikke er fuldt forstået, og selvom der kan justeres på diverse parametre kan dette ikke ske uden at kompromittere motorens effektivitet.

Årsag til LSPI

Selvom flere komplekse faktorer er blevet identificeret herunder motorteknologi, driftsforhold og brændstof-, smøreolieegenskaber, er der endnu ikke fuld enighed om mekanismerne bag LSPI. Paradoksalt nok selvom LSPI ikke kan undgås i en motor, er det yderst svært at genskabe under kontrol i en testmotor.

Den seneste teori om LSPI antager, at LSPI skyldes små oliedråber, som trænger ind i forbrændingskammeret fra sprækker mellem stempel og cylindervæg. Når disse oliedråber blandes med forbrændingskammerets blanding af brændstof og luft, forårsager de for tidlig forbrænding, der arbejder imod stemplets opadgående bevægelse.

Skader ved LSPI

Selvantænding som kan høres som kraftig bankning frembringer en stor kraft på stemplet, der kan medføre stor motorskade indenfor nogle få motoromdrejninger. Vedvarende LSPI kan medføre omfattende skader, såsom bøjede plejlstænger, brækkede stempelringe og skadede stempelriller.

Hvordan undgås LSPI

For at undgå der opstår LSPI, er man nødt til forstå, hvilke faktorer der kan indvirke. Test har vist, at højere askeindhold øger risikoen, mens magnesium baserede produkter ikke ser ud til at fremme LSPI. Derfor kunne man foranlediges til at tro, at det var nok at nedsætte askeindholdet og skifte additivtypen, men dette ville blot medføre andre ulemper på motorholdbarhed, ydelse og effektivitet.

Særlige motorolier til at undgå LSPI

Ved at sammensætte de rette additiver med de rette syntetiske baseolier kan opnås en motoroliekvalitet, som med succes reducerer risikoen for LSPI. Ud over de rette rensende additiver har kvaliteten af de udvalgte baseolier også en stor betydning.

I den hollandske oliehavn Rotterdam ligger Q8 Research Center, hvor et hold af ingeniører utrættelig arbejder for at udvikle optimerede motorolier. Som et resultat heraf er Q8 i stand til at tilbyde motorolien Q8 Formula Special D1 5W-30, der er specielt udviklet på Dexos1 Gen2 teknologien for at løse udfordringen med LSPI i GM/Opel benzinmotorer.

Q8 Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK61082913
P nummer: 1003139034

Kontaktperson

Søren Julegaard
Product Manager
+45 45992572 Produktteknik@Q8.dk

Send til en kollega

0.078