23948sdkhjf
Del siden
Annonce

5 krav du bør stille til din logistikpartner i 2023

Flere produkter, nye distributionskanaler, øgede kundekrav og et mere uforudsigeligt marked har de senere år været med til at gøre logistikopgaven langt mere kompleks.

Et velfungerende logistiksetup er således blevet et væsentligt konkurrenceparameter for mange virksomheder. Derfor er det afgørende, at du vælger en logistikpartner, der ikke blot understøtter din forretning og tilbyder verdensklasse kundeoplevelser, men også kan hjælpe dig med at reducere kompleksiteten i sidste del af din forsyningskæde.

Du får her en række gode råd til krav, du bør stille til din logistikpartner i 2023 for at styrke din position i dit afsætningsmarked.

#1: Transparens i hele værdikæden

En logistikpartner er virksomhedens forlængede arm på varens vej ud til kunden. Det er således afgørende, at leveringsprocessen ikke er en “black box”, men at I har fuld transparens 24/7, og at I kan følge varens vej fra lager hele vejen ud til kunden. 

Sørg dermed for, at din logistikpartner tilbyder dig fuld indsigt i hele værdikæden – og giver dig et økonomisk overblik samt adgang til alle data om igangværende, tidligere og fremtidige forsendelser. Det giver dig ikke blot mulighed for at yde god kundeservice, det gør dig også i stand til at optimere din forecasting og reducere risikoen for uforudsete og dyre ekstraomkostninger. Derudover giver det det dig indsigt i og dokumentation for leveringskvaliteten.

Med andre ord bør du forvente, at din samarbejdspartner giver dig adgang til de logistikrelaterede realtids-data, som din kundeservice-, logistik- og økonomiafdeling har brug for, så de kan træffe valg, som gavner din forretning.

#2: Dokumenteret leveringskvalitet og forsyningssikkerhed

I et afsætningsmarked hvor usikkerheden er stor og forbrugertilliden historisk lav, er en høj og stabil dokumenteret leveringskvalitet et vigtigt fundament – altså at logistikpartneren holder, hvad de lover, og lever op til den aftale der er lavet – både over for dig som kunde men også over for din slutmodtager. Ganske enkelt: Levering til tiden – og korrekt advisering ud mod slutkunden, for at skabe en tryg og god kundeoplevelse

#3: Fleksibel partner der tilpasser sig dine behov

Afhentning og levering af gods bør altid tage afsæt i dine og dine kunders forretningsbehov – og ikke din logistikpartners. Måske ønsker du sen afhentning for at kunne tilbyde dine kunder et større bestillingsvindue? Måske kan dine kunder kun modtage gods i et bestemt tidsrum? Måske er det vigtigt, at I kan tilbyde aflæsning på et specifikt beskrevet sted, uden at modtageren er til stede? Behovene kan være mange, og det er derfor afgørende, at din logistikpartner kan honorere en stor grad af fleksibilitet tilpasset din forretning.

For kravene til logistik og levering stiger – og det samme gør kompleksiteten. Derfor skal din logistikpartner ikke blot kunne bringe dine varer fra A til B, men også kunne hjælpe dig med at optimere dit setup og navigere i de mange muligheder. Du kan med rette forvente, at din logistikpartner stiller specialister til rådighed og ikke mindst, at de opsamler, deler og analyserer dine logistikrelaterede data, så du bliver i stand til at træffe beslutninger på et veldokumenteret grundlag.

#4: Compliance med din virksomheds værdier

Din logistikpartner handler på dine vegne, og det er dermed vigtigt, at du sikrer dig, at de handler i overensstemmelse med din virksomheds værdier. Du bør derfor overveje, om din logistikpartner lever op til jeres CSR-principper – og om de deler samme etiske og værdimæssige kompas. Undersøg om de anvender uddannede chauffører og terminalfolk, og på den måde kan levere på den gode kundeoplevelse gennem en god kundeinteraktion og minimale forsinkelser. Spørg ind til, hvilke arbejdsforhold din logistikpartner tilbyder sine medarbejdere – og overvej om det er vilkår, du kan stå på mål for.

#5: En samarbejdspartner som styrker din forretning

Før i tiden var logistik en langt mere simpel “hyldevare”, der fokuserede på fragt til den billigst mulige pris. Derfor skiftede mange virksomheder hyppigt mellem forskellige logistikleverandører alt efter, hvor prisen var bedst. 

Det er andre tider nu. Selv om pris stadig er en afgørende faktor, så er denne strategi for risikabel i et langt mere komplekst marked. I stedet er det afgørende at finde en logistikpartner, der er villig til at investere tid og energi i din forretning og indgå i et reelt partnerskab med fokus på at optimere, effektivisere og udfordre dig og din forretning. Som med specialiseret viden og dybdekendskab i dine behov kan hjælpe dig med at navigere i kompleksiteten og vejlede dig til at tage nogle bedre valg, som i sidste ende styrker din forretning.

Pris er naturligvis fortsat et vigtigt parameter i dine overvejelser for 2023. Men med afsæt i ovenstående fem punkter, håber vi at du har fået input til, hvorfor det er mindst lige så afgørende, at du finder en logistikpartner, som ønsker at indgå i et gensidigt strategisk partnerskab med fokus på transparens, fleksibilitet og forsyningssikkerhed.

Skal vi se dit logistik setup igennem?

Er det tid til at genbesøge dit nuværende logistiksetup eller søger du en ny logistikpartner, som kan imødekomme de 5 krav? Så er du velkommen til at bede om et uforpligtende tilbud her.  Du er også velkommen til at læse meget mere om vores produkter og services her. 

PostNord Logistics A/S
Ullsvej 1
4600 Køge
Køge Kommune
Danmark
CVR nummer: DK20148586
P nummer: 1023365975

Kontaktperson

Daniela Kjær
Head of marketing & communication
+45 52289998 daniela.kjaer@postnord.com

Send til en kollega

0.062