23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Sådan diagnosticeres et defekt gløderør i 10 trin

Det grundlæggende i et gløderør er nemt at forklare.

De er afgørende for tænding i dieseldrevne motorer (i modsætning til tændrør i benzinmotorer), de opvarmer luft/brændstofblandingen i motoren, så den antændes let under kompression, de er bygget til at være langtidsholdbare og fungere pålideligt, uanset hvad der sker. Men lejlighedsvis kan eksterne faktorer eller fejl på andre komponenter føre til problemer med gløderør. Da dette forekommer sjældent, kan det nemt overses eller fejldiagnosticeres.

Det er vigtigt regelmæssigt at kontrollere og vedligeholde gløderør/tændingskomponenter, især inden vintersæsonen. Hvis du eller en kunde har set et potentielt tegn at deres gløderør er defekte, eller ved slutningen af deres levetid, det næste trin er at fastslå nøjagtigt, om der er behov for udskiftning af rør. Heldigvis er dette nemmere end nogensinde at gøre, og det kan normalt opnås uden at fjerne gløderøret fra motoren. Alt, hvad du behøver er et multimeter og disse 10 trin:

1: Lær dit multimeter at kende

I det væsentlige er et multimeter en kasse med elektroniske kredsløb, der kan bruges til at køre en række tests på elektriske ledninger eller enheder (deraf navnet "multimeter": flere målinger). Du er måske allerede yderst bekendt med din model af multimeter – men hvis ikke, er her en genopfriskning:

Den store urskive i midten af multimeteret bruges til at justere indstillingerne.
Ledningerne, der følger med multimeteret, bruges til at teste elektrisk strøm og modstand. Disse ledninger er sorte (negative) og røde (positive) og har normalt metalklemmer eller stifter i enden. Eksemplet på billedet har stifter.
 

Et multimeter kan være analogt or digitalt. Analoge multimetre har en skiftende visning, hvilket betyder, at de kan vise dig de aktuelle udsving. Digitale multimetre viser et endeligt tal, hvilket betyder, at de har svært ved at måle strøm, der konstant ændrer sig. Digitale multimetre er dog generelt mere nøjagtige end analoge målere Analoge målere kan også påføre højere spænding på de digitale målere i kredsløbet, så brug dem med forsigtighed.
Det er bedst at bruge et digitalt multimeter til denne test. Det vil vise det nøjagtige resultat af testen, mens et analogt måler viser en række resultater, hvilket gør det sværere at aflæse/konkludere. Hvis du bruger et analogt multimeter, skal du sørge for at vælge et med en følsomhed på mindst 20 k ohm/V.

2: Indstil dit multimeter til ohm

Selvom multimeteret kan virke skræmmende på grund af dets mange tal og knapper, behøver du kun at bruge én indstilling til denne test: Ohm. Ohms-indstillingen angives med omega-symbolet (Ω), der ligner en hestesko. Medmindre du har et multimeter med automatisk indstilling, kan du også indstille den maksimale rækkevidde for testen. Du kan altid ændre dette under testen, hvis du opdager, at du ikke får en nyttig læsning.

3: Find modstandsværdien for dit multimeter

Forbind multimeterets to ledninger, sørg for, at metalklemmerne/stifterne på ledningerne rører hinanden, og noter resultatet. Hvis du bruger et digitalt multimeter, vises den præcise aflæsning på tværs af skærmen. På dette tidspunkt kan du muligvis bruge dit multimeters kalibreringsfunktion til at justere aflæsningen til nul.

4: Test batteriets spænding

Indstil multimeteret til DC Volt-aflæsningstilstand. Symbolet, der angiver DC, er ⎓: to linjer, en ubrudt og en stiplet. Placer multimeterets negative ledning på bilbatteriets negative pol, og den positive ledning på den positive pol. Aflæsningen skal være tæt på 12,5 volt, når bilen er slukket, og tæt på 13 volt, når bilen kører. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du kontrollere dit batteri eller din generator, før du fortsætter, da de kan være årsagen til problemet snarere end gløderørene. Gløderør fungerer kun korrekt, hvis de får tilført den korrekte spænding.

5: Lokaliser tændrørene

Gløderørenes placering i motoren vil variere afhængigt af det respektive køretøjs mærke og model. Se producentens håndbog for køretøjet for at finde den korrekte placering.

6: Fjern gløderørenes hætter eller konnektorer

Der er normalt et dæksel eller hætte over gløderørene. Hvis du fjerner dette, kan du anvende multimeterklemmerne på gløderørene. Se på konnektorerne og stifterne for tegn på rust, korrosion eller løshed. Benyt lejligheden til at rense dem. Dette alene kan have en gavnlig effekt.

7: Tilslut multimeterets negative ledning til et jordingspunkt i motoren

De to vigtigste jordingspunkter kan findes ved at følge ledningen, der fører fra den negative batteripol ind i motorvæggen eller følge ledningen, der fører fra generatoren ind i motorvæggen Igen kan du konsultere producentens håndbog for at finde de nøjagtige placeringer af jordpunkterne.

Ledningerne fastgøres til bolte. Klem den negative ledning på en af disse bolte til jording.

8: Tilslut multimeterets positive ledning til toppen af gløderøret

Multimeteret bør nu give en aflæsning. Det er her, du kan justere områdeindstillingen på multimeteret for at give mere markante tal, hvis det kræves.

9: Evaluer multimeterets aflæsning

Se butikkens vejledning for at bestemme det acceptable modstandsområde for gløderør i dette køretøj – normalt vil det ikke være mere end 6 ohm.

Træk multimeterets modstandsværd fra gløderørets modstandsværdi. Hvis gløderørets modstand f.eks. måler 0,9 ohm, og meteres modstand måler 0,2 ohm, er den korrekte værdi for gløderøret 0,7 ohm. Hvis du nulstillede multimetermodstanden tidligere, behøver du ikke trække noget fra nu.

Alle gløderør i din motor bør have ens aflæsninger. Et gløderør med en højere modstand kan påvirke motorens ydeevne – også selvom gløderøret ellers er funktionsdygtigt.

10: Udskift gløderørene

Hvis et eller flere af gløderørene giver en usædvanlig høj aflæsning, bør den udskiftes. Vi anbefaler dog, at du udskifter hvert gløderør – ikke kun det, der ser ud til at være defekt!

Hvis der er snavs eller aflejringer i området omkring gløderørene, skal du rense dette først. Nogle producenter tilbyder specialværktøj ("rømmejern") til at rense boringen, hvor gløderørene er indsat i cylinderhovedet. Disse værktøjer renser kulstofophobning inde i forbrændingskammeret eller forladningskammeret, samt de gevind, som gløderøret skrues ind i.

DENSO-gløderør til eftermarkedet

DENSO har en historie med banebrydende innovation inden for dieselmotor-komponenter og har altid foretaget forbedringer af kvalitet og effektivitet. Virksomheden introducerede de første keramiske gløderør til OE-markedet og stod bag den første common-rail dieselmotor i et produktionskøretøj.

I dag tilbyder DENSO sin produkt- og ingeniørekspertise til eftermarkedet, inklusive et gløderørsprogram i OEM-kvalitet af alle fabrikater. Med hurtige opvarmningstider, langvarige temperaturer efter opvarmning og fremragende dækning af bilparken med et enkelt referencesystem til reservedele er DENSO-gløderør designet til at understøtte eftermarkedet på alle mulige måder.

Få mere at vide om DENSO-udvalget af gløderør: https://www.denso-am.eu

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
CVR nummer: NLDenso Europe

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.082