23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Qashqai hybrid mangler stikket, men slår konkurrenterne

Det kan virke bagudskuende at introducere en hybrid uden ladning fra stik, men den nye Nissan Qashqai E-Power bruger avanceret teknik, som ikke bare gør den til den bedste Qashqai-variant, men også bedre end mange konkurrenter.

Bilproducenterne står i kø ved den grønne håndvask, mens de forsøger at overgå hinanden med hvem, der først kan blive fossilfri. Vindende i branchen blæser mod elbiler, så det er faktisk lidt af en overraskelse, at Nissan introducerer Qashqai E-Power. De kalder den godt nok selv en stepping stone til elbiler, men det må have været dyrt at udvikle modellen, som er overraskende kompleks – og god.

Den elektriske sparegris – Nissan Ariya

Qashqai E-Power er en hybrid, men ikke som de tusindvis, der kører rundt på de danske veje. Den har nemlig ikke noget stik til at lade det lille batteri på bare 2,1 kWh, som giver en rækkevidde på to til tre kilometer (Danmarks mest solgte plugin Ford Kuga PHEV har til sammenligning et batteri på 14,4 kWh og en officiel rækkevidde på op til 64 kilometer). Men den adskiller sig også fra Toyotas hybrid-modeller. I stedet for at have en elmotor, der assisterer benzinmotoren, er det her udelukkende elmotoren, der driver forhjulene. Eller som Nissan-folkene forklarer det; benzinmotoren er slaven, elmotoren er mesteren.

Nørdet teknik

Elmotoren yder 190 hestekræfter og 330 Nm, og hvordan det opleves, kommer vi tilbage til senere, for selvom elmotoren er chefen, er den isoleret set ikke så spændende. Det er i stedet benzinmotoren, som udelukkende fungerer som en generator, der producerer strøm. Den har tre cylindre og en slagvolumen på 1,5 liter og turbo. Den yder 156 hestekræfter, men det mest interessante ved den er, at den har variabel kompression. Så hæng lige på, for det bliver lidt nørdet.

Læs hele artiklen her

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.062