23948sdkhjf

Kampen om fremtiden – er el bedre end brint?

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Hvilken en af fremtidens teknologier er bedst i dag? Vi sender brintbilen Toyota Mirai i bokseringen mod elbilen BMW iX40 for at kåre en vinder mellem de to teknologier.

Det går rent ud sagt ad helvede til med klimaet – og vi har alle et ansvar for at rette op på kursen. Heldigvis har bilproducenterne efterhånden indset, at de er en del af løsningen. Det betyder, at du ikke skal gå så meget på kompromis, når du skal køre grønt. Men er det elbilen, der bliver vores redning, eller findes der noget bedre? Det forsøger vi at give svar på her, hvor vi har arrangeret en nævekamp mellem elbil og brintbil. De to kombattanter er den nye BMW iX40 i stævne mod Toyotas andengenerations-brintbil Mirai. Du kan blive meget klogere på iX40 her, og på Mirai her.

Forurenende batterier
Det er lidt nørdet, så bær over med os, for vi må lige starte med en kort teknisk gennemgang af el- og brintbilen, for at forstå for- og bagdele ved de to teknologier. Og for at øge forvirringen, så er begge reelt elbiler. De drives nemlig hver af en elmotor. Forskellen ligger i, hvordan strømmen produceres og lagres.

Er plugin-hybrider de nye miljøsyndere

Som de fleste ved, har en elbil et batteri, som lagrer strømmen, og rækkevidden bestemmes hovedsageligt af, hvor meget strøm, batteriet kan indeholde. Udover en (til tider) begrænset rækkevidde, er ulemperne ved elbilen, at det taget lang til at oplade et batteri, og så er det indtil videre ret forurenende at producere.

Volvo har lavet en udregning, der viser, at en benzindrevet XC40 udleder 14 tons CO2 i produktionen, mens en tilsvarende elektrisk C40 udleder 25 tons på grund af batteriet og en større andel af aluminium i produktionen.

Læs hele artiklen her


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.078