Drømmer du om en brugt BMW 520d? Her er de bedste råd
Køreglæden er høj for hele familien, når man kører BMW 5-serie. Men hvordan fungerer den som brugtkøb? Vi tester G-serien, og finder de få fejl, du skal være klar på, hvis du også vil være godt kørende.
Okay – jeg er en smule farvet i denne sammenhæng. Derhjemme har jeg selv en hvid BMW 520d Touring (godt nok fra 2009), så det er nemt at finde sig til rette i denne måneds brugttest. I min bog er en 5-serie Touring, uanset årgangen, nemlig den perfekte familiebil. Her får du sublim kørekomfort, rigelig plads til familien, og solid tysk teknik – eller hvad. Det er det, vi skal finde svaret på her.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Til opgaven har vi lånt en M-speccet BMW 520d Touring hos Brdr’s Auto i Taastrup ved København. Bilen er fra 2018, har kørt 101.000 kilometer, og koster 469.800 kroner. M-udstyret får testbilen til at se skarp ud med de større spoilere og 18 tommer fælge i M-design. Indvendigt modtages du af et lækkert M rat og lædersæder, som er klar til at forkæle dig over rigtig mange kilometer, for 520d er først og fremmest en autobahn-cruiser, der med sit lave støjniveau og stærke retningsstabilitet, kan æde kilometer efter kilometer uden at gøre sin chauffør træt.
Brugttest – Audi taber forspringet med A6
Apropos mange kilometer, så er der visse ting, du bør kigge efter, hvis du vil købe denne generation 5-serie, som internt kaldes G30 for sedan og G31 for Touring. Og til at hjælpe os har vi taget en snak med indehaveren af Bimmerupgrade i Søborg, Pouria Taghavi, og Henrik Blicher, som ejer German Autocare i Glostrup. De er begge enige om, at Adblue-tilførslen kan drille på modeller med dieselmotor. Selve blandingen, som er urea, kan krystallisere og stoppe til. Der kan også opstå en fejl i styreenheden, der docerer mængden af urea, og der er ikke andet at gøre end at bytte til nyt. Og en ny styreenhed koster 7.000 kroner plus montering.