23948sdkhjf

Forskellen i CO2-udslip mellem benzin og el

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Volvo har regnet på, hvor meget CO2 en elbil egentlig udleder fra vugge og til grav. Og lad os bare sige det sådan, hvis ikke der kommer mere grøn strøm, så er der vist ikke nogen grund til at udskifte benzinbilen.

Bare ni tons CO2 adskiller en benzin-XC40 og en tilsvarende elektrisk model, hvis man ser på hele bilernes livstid, og elbilen kører på ’beskidt’ strøm. Derfor opfordrer Volvo verdens ledere på COP26 til at tage sig sammen og hjælpe den grønne omstilling på vej.

Modstandere af elbiler fremhæver tit, at det er enormt resursekrævende at bygge elbilernes batterier. Og skal man tro en rapport fra Volvo, så kan de have ret. Volvo har i hvert fald udgivet en 51 sider lang rapport, der i detaljer gennemgår og sammenligner C02-udslippet ved en benzindrevet XC40, en elektrisk XC40 og den nye og mere strømlinede elektriske C40.

Ser man isoleret på produktionsfasen, så udleder C40 næsten 70 procent mere CO2 end benzin XC40, før bilerne har kørt en eneste meter. Det er til dels på grund af mere aluminium i produktionen, men mest på grund af batteriet, som stadig er meget forurenende at fremstille. Elbilen udleder således næsten 27 tons tons mod 14 for benzinbilen.

Ren strøm
Men herfra begynder det så at gå den anden vej. For ude på vejen vinder elbilen hurtigt. Ser man over bilens totale livstid, som Volvo regner til ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.11