23948sdkhjf

En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Fejlene er få, men dyre på den seneste Mercedes E-Klasse - vi guider dig lige her. Og kender du først dem, er der fri bane til et langt og lykkeligt brugtejerskab af en klassisk tysk kvalitetsbil.

Vi går den seneste generation Mercedes E-Klasse efter i sømmene, for mærket har unægtelig et udødeligt ry, men også flere skrækhistorier, der potentielt kan ødelægge et brugtbil-ejerskab. Spørgsmålet er, om du skal frygte dyre regninger fra en brugt Mercedes E-Klasse – det undersøger vi her.

Skulle man kåre ét bilmærke, der laver de mest pålidelige biler i verden – så kunne man med god grund overveje Toyota og deres legendariske Hilux og Land Cruiser. Men det kunne også lige så vel være Mercedes – det foretrukne mærke blandt taxachauffører. Specielt E-Klassen kører der hundredvis rundt af i de danske byer. Mercedes er generelt synonym med holdbarhed, men der har trods alt været et par svipsere gennem årerne. Modelserien W210 har været meget udskældt, og få er efterhånden tilbage, fordi de er rustet væk. Og så er der dieselmotoren OM651, som er berygtet for blandt andet en svag knastkæde. Men hvordan går det med den seneste generation E-Klasse, med modelkoden W213. Det finder vi ud af her, og til opgaven har vi lånt en 220d fra 2016, som har kørt 231.000 km, og som står til salg hos Glostrup Biler til 389.700 kroner.

Ser man bort fra ekstra slid på sidestøtten på forsæderne, så er det ikke til at se eller mærke, at testbilen har kørt langt over 200.000 km. Ja, faktisk er det ikke til at mærke, om bilen har kørt 80.000 eller 230.000 km. Den er fast i undervognen, de netop udskiftede bremser tager fat med det samme, og den 2-liters dieselmotor med 194 hestekræfter og 400 Nm kan sagtens sætte skub i den store bil i raskt tempo. Kabinen er luksuriøst indrettet, og testbilen har både headup-display og Widescreen cockpit-skærm, der måler 12,3 tommer. Og lad os bare starte her. For på nogle af de første årgange fra 2016 og 2017, sad der en blæser, der blæser støv ind i skærmen, så der danner sig en hvid ring rundt om kanterne på skærmen, som selvfølgelig trækker ned i den ellers rummelige og lækre kabine.

Diesel-power
En rigtig Mercedes kører på diesel, og så kan du som udgangspunkt vælge testbilens 2-liters diesel, som vi kommer tilbage til om lidt, eller den ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.094