23948sdkhjf

Denso lambdasensorer giver fordele for Værksteder-Grossister

| Medlemsnyhed | Indrykket af DENSO Europe B.V.

Grossister og værksteder får fordel af smart konsolidering med lambdasonder fra DENSO.

Det europæiske eftermarked har altid været dygtigt til at tilpasse sig og fastholde sin konkurrencedygtighed i et miljø karakteriseret ved hurtige teknologiændringer. Det kan man dagligt se på værkstederne, hvor man til stadighed bliver bedre til at diagnosticere og udføre reparationer med de korrekte værktøjer og metoder. For at kunne tilbyde deres kunder denne komplette servicepakke, er de afhængige af adgang til de korrekte reservedele.

Takket være løbende udvikling hos reservedelsproducenterne er der en tendens til at grossisterne lagerfører et mindre men lige så bredt anvendeligt udvalg af reservedele, så de kan tilfredsstille kundernes behov, samtidig med at de reducerer omkostningerne.

Udfordringen for disse grossister ligger i at finde ud af, hvor meget de kan reducere varelageret, uden at det forringer deres tilbud til værkstederne eller medfører utilsigtede monterings- eller funktionsproblemer.

Det er her, vores koncept om “smart konsolidering” bliver relevant: produkter i et udvalg kombineres lige nøjagtig nok til, at det skaber fordele for grossister og værksteder, men ikke så meget, at de oplever problemer.

Lambdasonder: Et optimeret tilbud

Lad os se på en komponent, hvor der allerede anvendes smart konsolidering: lambdasonder. Nogle producenter har identificeret disse reservedele som mål for udvalgskonsolidering – og med deres mange forskellige kabellængder og monteringstyper er det let at forstå baggrunden.

Men lambdasonden er en essentiel komponent, ikke bare for optimal motorydelse, men også i forhold til bilens emissioner – noget som hele branchen er klar over, er vigtigt i relation til verdens regeringers klimamål. Derfor må deres ydeevne ikke forringes.

Man kan forestille sig et udvalg af 10 forskellige originale sonder, der alle har den samme sondekerne, forbindelsestype og stikben. Kun kabellængderne er forskellige. Her anvender DENSO smart konsolidering ved kun at vælge tre optimerede kabellængder, hvilket medfører en stor forbedring af lagereffektiviteten ved service af alle relaterede køretøjer.

På den måde kan værkstederne dække så mange køretøjer som muligt, uden at skulle købe for store lagerbeholdninger. Færre reservedele på værkstedet gør mekanikernes arbejde lettere, og de korrekte komponenter fører til effektiv og fejlfri montering.

Hvornår er en besparelse ikke en besparelse?

Ville det være muligt, at føre konceptet til den yderste konsekvens, og reducere udvalget helt ned til blot et enkelt kabel? I teorien, ja – og det er der faktisk andre producenter, der har gjort. Men hvis man reducerer udvalget for meget, begynder begrænsningerne at veje mere end fordelene. I eksemplet i diagrammet kan det ses, at den længste mulige længde er for lang, og det er nødvendigt at fastgøre det overskydende kabel under driften (for eksempel med kabelbindere). Høje temperaturer, hurtigt bevægende dele og høje vibrationsniveauer gør kabelfastgørelse til et sikkerheds- og vedligeholdelsesområde, som DENSO ikke vil gå på kompromis med. Overordnet set tillader DENSO ikke, at kabler er mere end 35 % for lange (afhængig af den faktiske kabellængde). Andre eftermarkedsproducenter har ikke den slags begrænsninger, og tillader måske endda kabler, der er mere end 100 % for lange (122 % i dette eksempel).

Over-konsolidering kan også medføre længere monteringstid ved tilslutning af sonden til bilen. Nogle producenters sonder kræver, på trods af at de allerede er forsynet med en OEM-forbindelse, at forbindelsen på bilens ledningsnet skal udskiftes. Dette kræver både specialværktøj (til at fjerne kabelklemmerne fra forbindelseshuset) og specifik viden om den korrekte kabelsekvens, klemmeretning og fastgørelsesmetode. Hvis processen ikke går fuldstændig problemfrit, kan det let kræve en ekstra monteringstime – en ‘skjult omkostning’ ved at konsolidere produktudvalget for meget. I modsætning til dette anvender DENSO forbindelser fra OEM-leverandøren, der passer til det størst mulige antal bilmodeller, uden behov for udskiftning af forbindelsesdele, hvilket sparer tid på værkstedet.

Den mest ekstreme udgave af konsolidering er universalsonder. Sådanne sonder vil altid kræve yderligere forberedelsestid med at skære kabler til i længden og splejse dem sammen med det originale kabel og forbindelsesdelen. Selv når man gør det korrekt (med det rette værktøj, materialer og metoder), og kan opnå et fuldstændig pålideligt resultat, vil forberedelsen af sonden medføre en betydeligt længere monteringstid. Samtidig er der mange måder, hvorpå en mindre erfaren mekaniker kan introducere fejl – for eksempel ved at bytte rundt på de fire kabelforbindelser eller bruge den forkerte forbindelsesmetode (lodning i stedet for mekanisk krympning), forkert udstyr eller utilstrækkelig forsegling. I sådanne tilfælde siger det sig selv, at sonden ikke vil fungere korrekt, hvilket vil kunne mærkes på bilens køreegenskaber og brændstofforbrug.

I forbindelse med deres købsbeslutning bør værkstederne overveje omkostningen ved at udbedre disse situationer, og ikke bare indkøbsprisen på reservedelene.

Vælg smart konsolidering

Udvalget af lambdasonder fra DENSO er optimeret til smart konsolidering: maksimal fordel uden negative effekter. Ikke alene overholder sonderne strenge kvalitetsstandarder, segmenteringen af produktudvalget giver maksimal fordel for grossister og værksteder beregnet over hele produktets levetid, fra indkøb over montering til brug, samtidig med at køretøjets pålidelighed er den bedst mulige.

Find DENSO Grossister og forhandlere her: https://www.denso-am.eu/where-to-buy/ 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
DENSO Europe B.V.

Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands
DENSO Europe B.V.

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.093