23948sdkhjf

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Plugin-versionen af Toyota RAV4 er den bil, Toyota skulle have lavet fra starten. Med 306 hestekræfter har den kraftoverskud og komfort, som klæder bilen, uden at du skal have dårlig samvittighed, fordi batteriet giver en rækkevidde på 75 kilometer.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid er sådan, Toyota skulle have lavet modellen fra start. Det skrev vi allerede, da vi kørte bilen for første gang i september, og det har en uge i selskab med bilen ikke ændret på. Tillad mig at forklare hvorfor.

Først og fremmest har Plugin-versionen fået et mægtig stort batteri på 18,1 kWh. Det siger dig måske ikke meget, men til sammenligning havde den første generation af den fuldelektriske Nissan Leaf et batteri på 24 kWh. Officielt er rækkevidden på 75 kilometer ifølge WLTP, og vi oplevede ret konsistent at køre omkring 70 kilometer. Det er en rækkevidde de fleste danskere burde kunne leve med i dagligdagen. Vi oplevede også, at hybriden var relativt sparsommelig, når strømmen endelig blev brugt op. Vi kørte 16,3 km/l i gennemsnittet, når man regnede med kun benzinmotoren. Det lader til, at Toyota trods alt har en fordel netop her sammenlignet med sine konkurrenter, fordi japanerne har bygget traditionelle hybrider i rigtig mange år. Derfor er effektiviteten ifølge Toyota selv 15 procent højere, sammenlignet med flere konkurrenter, hvor man næsten skulle tro, der var hul i benzintanken, så snart der ikke længere er en elmotor til at assistere fremfærden. Officielt har RAV4 Plug-In Hybrid et forbrug på utrolige 100 km/l.

Elektriske klaps
De elektriske kræfter hjælper ikke kun på et lavt forbrug, men også helt basalt i hverdagen. Det større batteri har nemlig givet mulighed for at ’tune’ elmotoren på forakslen fra 120 til 182 hestekræfter. Elmotoren på bagakslen, som er eneste træk til baghjulene, yder fortsat 54 hestekræfter, mens den 2,5-liters benzinmotor nu yder syv ekstra hestekræfter. Samlet er der 306 hestekræfter, som kan flytte den relativt store SUV fra 0 til 100 km/t på seks sekunder. Det er ganske kvikt, og du deler klaps ud til alt andet i et vinterfedtet lyskryds, hvis du vil først over.

Du skal dog ikke forvente en sportsvogn, for RAV4’s styrke ligger netop i den øjeblikkelige effekt, som giver overskud i bytrafikken. Officielt kan pluginen køre 135 km/t på strøm, men det er tydeligt, at den mister noget af overskuddet, når farten kommer op. Selv i sportsindstillingen oplever vi flere gange, at benzinmotoren ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.078