23948sdkhjf

Skal du eje en rallybil? Så dyr bliver Toyota GR Yaris

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Toyota GR Yaris er en ægte rallybil til landevejen med avanceret firehjulstræk og 261 hestekræfter – og nu er den danske importør klar med priserne. Men hel billig bliver den desværre ikke.

Vi har efterhånden hørt det nogle gange – Toyota er færdige med at lave kedelige biler. Først fik Toyota GT86, en fantastisk velkørende baghjulstrukken sportsvogn. Desværre var den aldrig helt hurtig nok. Så fik vi den nye Supra, som er fantastisk fed, uanset om den har seks eller fire cylindre, men reelt er den mere BMW end Toyota. Men så rev Toyota bukserne af alle konkurrenterne med den hårdtpumpede og rally-opdragede GR Yaris. 261 hestekræfter og et avanceret firehjulstræk, og nu er Toyota Danmark klar med priserne.

499.990 kroner. Det er ikke så lidt for en Toyota Yaris, men det er i virkeligheden unfair for bilen at se den som en Yaris, for der er ikke ret meget tilfælles med mormors indkøbsvogn. Det er kun forlygter, baglygter, sidespejle og tagantenne, som GR Yaris har til fælles med den almindelige Yaris. GR Yaris rammer 100 km/t på bare 5,5 sekunder takket være en nyudviklet tre-cylindret 1,6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm.

Rallyrødder
GR Yaris er en rod, men rødderne er dybt forankret i rally. Bilen er udviklet af motorsportsafdelingen, Toyota Gazoo Racing, og Toyotas rallyteam, Tommy Mäkinen Racing, i Finland, og modellen skal simpelthen bruges som homologeringsmodel for Toyotas fremtidige rallybil. Bilen er derfor bygget på en helt ny platform, der kombinerer Toyotas nye GA-B-platform til minibiler på forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på bageste halvdel af GR Yaris.

Med platformen følger også et helt nyudviklet sportsligt firehjulstræk kaldet GR-FOUR, der i teorien er i stand til at fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100 procent træk på forhjulene og 0 procent på baghjulene til 0 procent på forhjulene og 100 procent på baghjulene. I praksis har Toyota dog valgt ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.093