23948sdkhjf

Det koreanske autobahn-missil - brugttest af Kia Stinger

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Bør du overveje en koreansk supersedan med 370 hestekræfter, når den er brugt? Svaret burde være let, for Kia Stinger GT kommer med syv års garanti. Men der er alligevel ting, du skal være opmærksom på, så læs med her.

Et koreansk autobahn-missil. Det lyder som en floskel, men Kia Stinger GT var, fra den blev introduceret i 2017, en koreansk supersedan rettet lige i hjertekulen af den tyske bilindustri. Stregerne var lagt af Peter Schreyer. Han er manden, der står bag designet af Audi TT, og udviklingen af Stinger GT blev ledet af den tidligere vicedirektør for BMW’s M-afdeling, Albert Biermann. Det er altså to tunge herre, som om nogen ved, hvordan man skruer en velkørende tysk supersedan sammen. Men nu er det jo sådan, at Kia Stinger GT er koreansk. Og det er en kendsgerning, som i allerhøjeste grad har betydning for dagens opgave – Stinger leveres med syv års garanti, så dagens testbil har faktisk garanti helt frem til 2025. Og så kunne brugttesten jo slutte her, for der er vel ikke noget at bekymre sig for? Narrhh helt så nemt er det ikke, så nu dykker vi ned i den lynhurtige Stinger GT.

Testbilen er til salg hos Max Due og står i deres nye afdeling i Ringsted. Bilen har en 3,3 V6'er med firehjulstræk, er fra 2018 og har kørt 29.000 kilometer, og så koster den 655.820 kroner. V6-motoren med to turboer yder 370 hestekræfter, som kan sende bilen til 100 km/t på 4,9 sekunder. Det er afsindigt hurtigt, men det er ikke kun fartpotentialet, der matcher de tyske konkurrenter. Stinger GT styrer skarpt og præcist på en snæver landevej, mens det avancerede firehjulstræk sender størstedelen af kræfterne til bagenden, så bilen opleves legesyg, uden at det bliver giftigt. Når du så er færdig med at lege, falder den store GT til ro, motoren træder i baggrunden, og du kan nyde det meget udstyr, de bløde lædersæder og den ekstra plads på bagsædet. Kort sagt, så spiller det.

Den sidste olie
Men hvad når det ikke spiller? Lad os starte med motoren, som jo er hjertet i et autobahn-missil. Testbilens store V6’er er avanceret med to turboer, direkte indsprøjtning og en høj ydelse. Derfor er det vigtigt, at den har overholdt olieskift med kvalitetsolie, som fra Kia er sat til 10.000 kilometer eller et år. Det samme gælder for den 2-liters turbomotor, som yder 255 hestekræfter. Der findes også en ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.078