23948sdkhjf

Audi E-tron Sportback - en stærkstrøm af luksus

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Hvad kører den arrogante verdensmand for at imponere omgivelserne, når det skal være en elbil, som ikke er en Tesla? Svaret er måske Audi E-tron Sportback.

E-tron Sportback er lidt som en balletdanser i gummistøvler, for den stikker lidt i hver sin retning. Det er en kæmpestor SUV, som gerne vil være en elegant coupé. Det giver ikke meget mening og ser helt tovligt ud på billeder. Den er voldsom på alle måder – og så ovenikøbet en elbil.

Op til 443 kilometer rækkevidde loves der – i et lokum af en bil, som vejer over 2,5 tons. Det er galimatias. Men vi har set det før fra Audi. I den almindelige E-tron, som var Audis første elbil, og som Sportback’en deler sin teknik med. Største forskel er den dumme coupéform.

Ikke så dum endda
Men den er faktisk ikke så dum at se på, når man møder den i virkeligheden, hvor proportionerne giver mening. Testbilen har store 21-tommer fælge (til 10.501 kroner ekstra), men nærmest med ballondæk, da der er masser af gummi, så den kunne sikkert sagtens have 25 tommer i skærmkasserne, hvis man smed noget ultralavprofil på. Du kan dog højest købe 22 tommer hos Audiforhandleren. De kæmpehjul, som nogle jo elsker, koster på fornuften, da rækkevidden svinder til 381 kilometer. Til gengæld oplevede vi denne rækkevidde som ganske realistisk i testugen.

Inde i kabinen har man det som i et amerikansk militærkøretøj, fordi man sidder højt oppe, og undervognen bare sejler over alle bumb. Skal man ud at annektere en bid Ukraine, eller måske bare en tur i skovmosen, så har du både firehjulstræk og indstillingen Offroad, der hæver bilen, så du får øget frihøjde. Men det er nok mest, så man kan prale af det, for Sportback’en virker malplaceret på selv en våd græsplæne. Modsat falder den ned om hjulene, når du vælger Dynamic, som er sportsprogrammet.

Det skyldes luftundervognen, og det er noget vi er fan af altid. Det giver den fireringede elvogn køreegenskaber, som er klart mere kongelig end rally. Med 360 hestekræfter, 561 Nm fra 0 omdrejninger og en nul til 100-tid på 5,7 sekunder, kan man ikke kalde den langsom, og andre biler bliver også hurtigt små i bakspejlet ved lyskryds, men den føles faktisk ret doven på speederen.

Elastik under foden
Der er også masser af elastik ved ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.095