23948sdkhjf

Er plugin-hybrider de nye miljøsyndere

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Selv med fuldt batteri og godt vejr udleder nye plugin-hybrider i virkeligheden mellem 28 og 89 procent mere CO2 end deres fabrikstal anviser. Miljøorganisation råber på, at skatterabatten til plugin’er fjernes.

Kritikken er krads fra Transport & Environment (T&E), en miljø-interesseorganisation med hovedsæde i Bruxelles. Skatterabatten til plugin-hybrider skal fjernes, for der er ingen miljøgevinst ved de nye biler. Som eksempel bruger T&E BMW X5, Mitsubishi Outlander og Volvo XC60, for her har tests af bilerne i almindelige hverdagsscenarier vist, at bilerne udleder mellem 28 og 89 procent mere CO2 end opgivet. Det er altså med fuldt opladt batteri og under optimale omstændigheder. Når batteriet er tomt viser testen, at de udleder mellem tre og otte gange så meget CO2. Hvis man bruger funktionen, hvor benzinmotoren lader batteriet op, så udleder de tre plugin-hybrider mellem tre og 12 gange mere CO2. Det er en funktion mange biler har, hvis man skal kunne køre på ren el ind i en forureningsfri zone i en storby.

Og som sagt ligger T&E ikke fingrene imellem. I en pressemeddelelse kalder senior director Julia Poliscanova ligefrem plugin’erne for falske elbiler.

Plugin-hybrider er falske elbiler, bygget til laboratorietests og skattelettelser, ikke rigtig brug. Vores tests viser, at selv under optimale forhold med et fuldt batteri forurener bilerne mere end annonceret. Medmindre du kører dem forsigtigt, kan C02-udslippet springe skalaen. Regeringerne bør stoppe med at subsidiere disse biler med milliarder af skatteydernes penge.

Skatterabat
Resten af 2020 kan plugin-hybriderne stadig nyde godt af en skatterabat i Danmark. Hvad der sker i 2021, er endnu ikke til at sige. Men et land som Holland har allerede i ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.063