23948sdkhjf

Nissan fejrer Leafs 10-års jubilæum – og sætter priserne ned

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Nissan har produceret Leaf i 10 år i over en halv million eksemplarer. Vi dykker ned i historien, og undersøger hvor længe batteriet faktisk holder.

Stamfaderen til den moderne elbil kan fejre 10-års fødselsdag. Vi taler selvfølgelig om Nissan Leaf, der blev introduceret i december 2010. Den var bilernes svar på en hjørnesofa i kunstlæder. Eller sådan kørte den i hvert fald. Batteriet på 24 kWh gav bilen en officiel rækkevidde på bare 175 kilometer. Men det var via den snydagtige NEDC-cyklus, så ude i virkeligheden var rækkevidden tættere på 120 kilometer – i godt vejr. Elbilerne er heldigvis kommet langt siden, men vi ville ikke være her nu uden den rullende sofa fra Nissan.

Skarpe priser
Dengang havde Nissan nærmest hele markedet for sig selv, men i dag har Leaf svært ved at holde konkurrenterne på afstand. En af løsningerne er at sænke priserne, så i dag kan du købe en Nissan Leaf Visia med 40 kWh batteri og en WLTP-rækkevidde på 285 kilometer for 214.900 kroner. Til sammenligning kostede modellen 290.690 kroner i 2011. I den nye model får du blandt andet klimaanlæg, opvarmet rat og sæder (også bagsæde) samt nøglefri betjening. Har du brug for mere rækkevidde, kan du få Nissan Leaf Acenta med et 62 kWh stort batteri til 274.900 kroner. Her er rækkevidden 385 kilometer, og standardudstyret omfatter blandt andet navigation, adaptiv fartpilot og nøglefri betjening.

Mange biler, få problemer
Der er altså sket meget for elbilerne på 10 år. I 2011 var der således 2.379 ladestandere i hele EU – i dag er der 213.367. Og med 10 år og over 500.000 biler bygget, kan vi efterhånden begynde at vurdere, hvor solide elbilernes batterier er. For det lader til, at vi slet ikke behøver at være så bange for ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.078