23948sdkhjf

Den elektriske folkevogn – kan VW ID.3 blive Årets Bil

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet .dk

Med et batteri, der har mere kapacitet end din blære, skal Volkwagens første rigtige elbil køre sig ind i danskernes hjerte. Vi tager på tur fra Silkeborg til København for at se, hvem der holder længst – mand eller maskine.

Det er sidt på eftermiddagen en grå tirsdag i oktober, og den indledende runde af Årets Bil er netop overstået. Det betyder, at jeg nærmest uafbrudt har kørt bil de sidste to dage. Måske derfor virker turen fra Jyllandsringen ved Silkeborg og hjem til København ekstra lang. Der er 305 kilometer i alt. Det gør det ikke bedre, at jeg skal foretage turen i en Volkswagen ID.3 Pro Tech. Den har et 58 kWh stort batteri og en officiel rækkevidde på 417 kilometer. Men da jeg hiver stikket til den fuldt-opladte bil ud, melder bilen at den har 277 kilometer rækkevidde – det starter altså ikke godt.

Den første del af turen går igennem det jyske højland, før man rammer motorvejen ved Skanderborg, og her ude på de små, snoede og forladte landeveje er den elektriske bybil et aldeles underholdende bekendtskab. Testbilen har en adaptiv undervogn (ekstraudstyr), hvor støddæmperne bliver mere faste, når man sætter bilen i Sport, og ID.3 viser sig at være styreglad, direkte og præcis. Motoren har 204 hestekræfter og 310 Nm klar ved den mindste bevægelse af den højre fod, og elbilen kan runde 100 km/t på 7,3 sekunder. Tilmed er ID.3 relativt let på fødderne, og helt sikkert mere køreglad end en gennemsnitlig benzindreven Golf. En af forskellene er nemlig, at ID.3 trækker på baghjulene som en sportsvogn, og så er det store, tunge batteri placeret så lavt i bilen, og dermed vejen, som muligt. Og det gør altså underværker for køreegenskaberne. Men al den sjov får mig til at presse speederen i bund, og jeg glemmer den egentlige mission – at nå helt hjem uden at løbe tør for strøm.

Lydbog og lange køer
Jeg slår undervognen over i komfort, sætter tempoet ned og skruer op for lydbogen. Der er stadig over 250 kilometer hjem, så det er på tide at køre noget mere ansvarligt, så da jeg rammer den Østjyske Motorvej bliver den adaptive fartpilot aktiveret på 110 km/t, og Travel Assist-pakken af systemer hjælper bilen til at holde sig i midten af vognbanen i en grad, hvor bilen nærmest kører selv. I samarbejde med navigationsanlægget og skiltegenkendelse sænker bilen selv farten ved skarpe kurver, eller hvis hastigheden forøges eller sænkes. Der bliver dog ikke noget med at køre 130 km/t, hvis vi skal nå frem i god behold. Det er altså bare om at ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet .dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet .dk

Send til en kollega

0.078