23948sdkhjf
Del siden
Annonce

FDM: Gode vinterdæk er også bedst, når vinteren er våd

FDM har i samarbejde med tyske ADAC testet de nye vinterdæk, så du kan være klar til at køre en hvid eller sandsynligvis våd vinter i måde med de bedste dæk.

Selvom nålen viser næsten 20 grader, og vi endnu ikke har sagt farvel til september, er det alligevel en god ide at forberede dig på, at bilen skal have vinterdæk på indenfor en nær fremtid. Vi har tidligt skrevet om, at helårsdækkene ikke når hverken sommer- eller vinterdæk til sokkeholderne, når det kommer til de ekstreme situationer. Men nu er det bare sådan, at vintrene i Europa bliver mildere og mere våde, og det har selv dækproducenterne opdaget. Så i den seneste vinterdæktest fra FDM og deres tyske søsterorganisation ADAC, har man haft stort fokus på våd og tør asfalt. Og ikke overraskende er der ret stor forskel på de gode og dårlige dæk, specielt på våd vej.

FDMs årlige vinterdæktest tæller i alt 28 dæk i størrelserne 16- og 17-tommer i år. Den første størrelse (205/55 R16) er Europas mest solgte og passer til biler i den såkaldte Golf-klasse, mens den anden (235/55 R17) passer til mange af de populære SUV’er. 
 
I Danmark er vinteren ofte mere grøn end hvid, og det er netop egenskaberne på våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt og bremselængden kort, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Ustabilitet
Det er kombinationen af et anderledes og dybere dækmønster og en blødere type gummi, der sikrer vinterdæk et bedre vejgreb i sne, is og sjap, end sommer- og helårsdæk kan tilbyde. Men netop den blødere gummi kan i visse tilfælde mærkes på kørslen.

Afhængig af dækstørrelse og -dimension kan de blødere dæk betyde, at ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.11