23948sdkhjf

Den sidste tysker - brugttest af Opel Insignia

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet .dk

Insignia er den sidste rigtige tyske model fra Opel, før de blev opslugt af PSA-koncernen. Så lever den op til det solide ry, når den er brugt. Vi tester den store tysker.

Opel har levet et tilbagetrukket liv i efterhånden mange år. I 2017 overtog Peugeot Citroën mærket, og det kan ses på eksempelvis den nye Corsa, som er bygget på samme platform som Peugeot 208. Insignia er dog udviklet i Russelsheim i Tyskland af Opel selv, men sidste år blev der solgt bare 374 eksemplarer herhjemme. Det er halvt så mange som konkurrenter som Mazda 6 og Peugeot 508. Og det er egentlig en skam, for hvis du er på jagt efter en rummelig og luksuriøs bil i den store mellemklasse, så er Insignia et oplagt valg. Men er den også det, når den er brugt. Det er det, vi skal finde ud af i dag, og til formålet har vi lånt en Opel Insignia Country Tourer 1,5 med 165 hestekræfter og en 6-trins automatgearkasse. Bilen er 2018, har kørt 23.200 kilometer og står til salg til 339.500 kroner hos Andersen & Martini i Greve.

Country Tourer er Insignia-programmets friske outdoorfyr, og er visuelt iført et par Fjällräven-bukser i form af to centimeter ekstra frihøjde og skærmkanter, der er pakket ind i mat plastik. Du skal dog ikke tage testbilen for langt ud i skoven, for den har kun forhjulstræk. Til gengæld påvirker de ekstra centimeter ikke komforten, og bilen krænger heller ikke voldsomt i sving. Den 1,5-liters benzinmotor er både støjsvag, og det ikke til at mærke, at den snurre udenfor, fordi der er så få vibrationer fra motoren. Det styrker indtrykket af en luksuriøs bil. Det gør også den overdådige plads på bagsædet, som næsten kan konkurrere med en Skoda Superb. Den 6-trins automatgearkasse skifter umærkeligt, og selvom der også findes en 8-trins, savner man ikke de to ekstra gear.

Blandt ejere er der ros til Opel-værkstedet Jørgen Laursen i Viborg, så vi har taget en snak med værkfører Bo Jensen om godt og skidt ved bilen. Han har ikke oplevet nogle generelle fejl på denne generation af Insignia, som blev lanceret i 2017. Det er en stor forskel til den første generation Insignia fra 2008 til 2017, som havde flere fejl med både dieselmotor og servostyringen. Bo Jensen forklarer, at nogle kunder brokker sig over dækstøj fra modellen, men det er som sådan ikke en egentlig fejl. Modellen har også en tendens til at slide inder- og yderside af bagdækkene, fordi sporingen bliver ændret i takt med at bøsningerne i ophænget bliver slidt. En firehjulsudmåling koster 7-800 kroner, men kan også betyde, at du skal have nye bagdæk.

Husk olien
Til trods for, at automatgearkasserne ikke officielt har behov for at få skiftet olie, så anbefaler ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet .dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet .dk

Send til en kollega

0.08