23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Moderne tider i et amerikansk ikon–Jeep Wrangler Sahara 2,0

Jeep har klemt en 2-liters turbomotor fra Alfa Romeo i den nye udgave af legenden Wrangler – stamfaderen til alle firehjulstrækkere. Men dur den slags nymodens stads i et ikon som Wrangler – vi kører til Sverige for at finde ud af det.

Det er januar, og asfalten er kun et par grader varm. Det regner let, og jeg holder i en venstresvingsbane, og venter på min tur. Lyset skifter fra grønt til gul, og endelig er der plads, højrefoden stampes i gulvet, og 400 Nm ledes ud gennem baghjulene – i en sådan fart, at den røde og ganske højbenede Jeep laver en markant overstyring lige der midt i eftermiddagstrafikken, som kunne have endt med, at jeg pegede den gale vej. Elektronikken og jeg er dog nogenlunde lige hurtige om at reagere på problemet, og jeg kan køre videre med forhøjet puls. Men jeg er efterladt med blandede følelser. Min første tanke er, at Jeep kommer til at få en del søgsmål på halsen fra fortravlede mødre i USA, der skal hente deres børn fra fodbold i regnvejr. For det er længe siden, jeg har oplevet et så uoplagt antiskrid-system. Men den anden ting er, at den nye to-liters benzinmotor med bare fire cylindre har overraskende mange kræfter.

Det er en motor, som oprindeligt blev introduceret sammen med Alfa Romeo Giulia, og de bare to liter til en bil, der er så aerodynamisk, som var den bygget i Legoklodser, og med en egenvægt på 2.119 kilo, kunne man frygte en sløv og træls oplevelse. Sådan er det heldigvis ikke, som min nærved-ulykke afslører. I Wrangler yder motoren nemlig 272 hestekræfter ved 5.250 o/min og 400 Nm ved 3.000 o/min, og bag rattet giver det indtryk af en smidig og stærk motor, som til fulde udfylder forventningerne til ikonet – motoren er ikke så bjørnestærk som den gamle 2,8-liters dieselmotor, men har markant mere bundtræk end den fjollede 3,6-liters V6-motor, der var lige så drikfældig som et rockband på evig turné.

Nu er det ikke fordi, den nye motor er specielt sparsommelig. I løbet af testugen kørte vi både i dagligdags-pendlertrafik, til Sverige på motorvej og lidt let terrænkørsel og endte på et forbrug på 8,8 km/l. Det lyder ikke særligt 2020, men amerikanerne har heller aldrig rigtig taget den globale klimakrise sådan rigtig alvorligt, så man kan vel stadig se den nye benzinmotor som et skridt i den rigtige retning.

Balancenerven
Vi har altså fået slået fast, at motoren er velfungerende. Men hvad med resten af bilen, som til trods for ligheden – ja selv med den originale Jeep, som blev ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.078