23948sdkhjf

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Kom med tilbage til fremtiden, når vi tester en brugt BMW i8. En hybrid-sportsvogn, der er så teknisk, at den får selv nye biler til at virke gammeldags.

BMW’s i8 ligner noget, der er rullet direkte af sættet fra den første BladeRunner-film. Designet var tænkt som en hyldest til BMW’s første centermotor-sportsvogn M1, men dog med noget mere miljøbevidste bagtanker. I8 er nemlig en hybrid, som er opgivet til at køre 47 km/l, på trods af at den er hurtigere fra 0 til 100 km/t end samtidens Porsche 911.

Med en nypris på 2.679.000 kroner i 2015 hænger de brugte eksemplarer ikke ligefrem på træerne, men vi finder et eksemplar fra 2016, der har kørt 35.000 kilometer. Bilen står til salg hos Green Garage i Birkerød til 1.272.980 kroner. Da vi henter testbilen, har den stået og ladet, så det 7,1 kWH store batteri er toppet op. Lad mågevinge-døren glide op, og lad dig falde ned i førersædet. Herfra ligner kabinen til forveksling en hver anden BMW fra samme tid, men tryk på start-stop-knappen og…..ingenting. Den lydløse elmotor, som trækker forhjulene med en snedig 2-trins gearkasse, har 131 hestekræfter og 250 Nm, og kan drive bilen op til 120 km/t. Så mens vi tøffer ud fra forhandleren og ned ad vejen, er der ingen grund til at sende CO2 ud i atmosfæren.

Heldigvis finder vi hurtigt et par bugtede og ensomme landeveje og sætter bilen i Sport-indstillingen, som strammer de standardmonterede justerbare støddæmpere op, vækker benzinmotoren, og gør speederresponsen skarpere. Selvom det er en slidt kliché, så skifter i8 i en skizofren grad totalt karakter. Fra at være lydløs og afslappet bliver bilen hidsig og kontant. Træd speederen ned og mærk, hvordan du bliver suget mod horisonten. På vej ind i sving er krængningen minimal, takket være det lave tyngdepunkt fra batterierne, der er placeret mellem forsæderne, og vægtfordelingen, der er fordelt 49:51 mellem for- og bagaksel. Specielt bliver man imponeret af det ekstremt høje vejgreb fra de relativt smalle dæk med lav rullemodstand. Og når du så er færdig med at lege, vælger du køreprogrammet Comfort, og så kan du igen trille lydløst og økologisk afsted.

Slukket
Men nu handler det jo ikke kun om, hvordan i8 kører, men også om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er så heldig at have råd til eje den. Fordi der er så relativt få produceret, og fordi meget få af dem kører i Danmark, er der ikke stor viden om dem. Ifølge BMW selv, har der været et tilbagekald i alt, som har påvirket én enkelt dansk bil. I alt ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.094