23948sdkhjf

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Da første version af Evoque kom lignede det lidt en neglesalons firmabil, men nu er den kommet i en ny og mere maskulin udgave, så den nu også tiltaler begge køn.

Ranger Rover Evoque er lidt af et modefænomen, en smart SUV, der henter ægte offroad-dyder fra ophavets slægt, Range Rover. Første version, der kom i 2011, var ret meget en smart designerbil, en kompakt luksus-SUV, som Jaguar Land Rover var lidt alene om, men vognen bed sig fast i markedet, har solgt 772.000 stykker og nu er anden generation klar. Den ligner nu noget, man kan tage seriøst, og ikke blot et midlertidigt modefænomen.

Den stærkt skrånende taglinje og omvendt stigende hoftelinje får den til at se vældig kompakt og solid ud, og de megastore fælge på 21 tommer, som er ekstraudstyr til 4.700 kroner, kan Evoque rent faktisk bære, uden at det ser påtaget ud. Desværre ødelægger lavprofildækkene den ellers silkebløde og lækre undervogn, som indstiller sig efter vejen og hedder Adaptive Dynamics, som er et stykke ekstraudstyr til 18.300 kroner. Ujævnheder slår hårdt igennem, men dækstøj er aldrig generende, og det er vindstøj heller ikke. Den er præcis så tyst, som man forventer i denne klasse, også i dieselversionen, som vi tester.

Resten af designet er også lækkert med smalle LED-forlygter og skjulte dørgreb, der kommer ud, når du har brug for dem, samt detaljer i børstet krom. Ingen tvivl om, at der er lidt dametaske over den stadigvæk, men Land Rover har ramt et pynteniveau, hvor det ikke bliver pinligt.

Den lille forskrækkelse
Lædersæder er standard i alle versioner. Sæderne støtter ganske fint. Kun er det lidt skørt, at dit knæ ryger i dørens knapper til sædeindstilling ved højresving, så dit sæde begynder at køre, og det giver en lille forskrækkelse hver gang. Men det kommer jo an på, hvilken indstilling sædet er i, og hvor lang du er. Rattet føles lidt anderledes, end du er vant til i de her forhøjede familiegryder. Det er stort og sidder højt oppe. Uanset, er det let at finde en god kørestilling, og man bliver ikke træt i numsen på længere indkøbstogter.

Har du dårlig samvittighed over, at du sidder på huden af en ko, kan du få et økologisk interiør af plantedele og genbrugsplast – det koster så 12.500 kroner ekstra.

Bliver vi i det grønne, så er alle versioner såkaldte mildhybrider, hvor en lille elmotor og et batteri på 48 volt opsamler bremseenergi og hjælper med kørsel under 17 km/t, hvor motoren slukkes. Desværre medfører det en ujævn og plukkende bremsning ved lav fart.

Bortset fra det, mærker eller hører man ikke meget til drivlinjen, som her er en 2,0-liters 180 hestes dieselhakker, bredt ud over en ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.125