23948sdkhjf

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Seat Leon Cupra er nok den bedste genvej til turbokræfter på tilbud. Men hvor god en ide er det egentlig at købe en ægte drengerøvsbil, når den er brugt? Vi har samlet de bedste tips, hvis du vil købe en forhjulstrækker med 280 hestekræfter.

Det kræver sikre hænder og tilbageholdenhed at fyre en Seat Leon Cupra 280 af på fugtige vinterveje. Med 280 hestekræfter, forhjulstræk og sommerdæk får du hjulspind fra 80 km/t til 135 km/t. Smider du speederen i bund fra stilstand, skal du være forberedt på, at forhjulene ikke både kan overføre de mange kræfter og samtidig dreje. Resultatet er, at Cupra fortsætter ligeud, så længe speederen er plantet i gulvmåtten. Først når du slækker på gassen, genvinder forhjulene fodfæstet. Det er vildt, og Leon Cupra er en bisse, men en bisse på tilbud. Testbilen er fra 2014, har kørt 90.000 kilometer og er til salg hos Leif Thygesen Biler i Taastrup til 289.900 kroner. Flere kræfter finder du næppe til den pris.

Motoren i Cupra 280 er en 2-liters benzinmotor med en stor turbo og direkte indsprøjtning. Den interne motorkode er CJXA, og motoren findes også i Audi S3 og Volkswagen Golf GTI/R. Den er lettere berygtet, for specielt på motorer før 2015 kan der være et problem med netop turboen. Selve turboen af IHI, og der kan være slør i turbineakslen. Da turbinen snurrer med langt over 100.000 o/min, kan selv små fejl i produktionen betyde, at turbinens skovlhjul bliver ødelagt, og det kræver en ny turbo. Vi har talt med flere danske ejere, og den ene har en turbo, hvor turbineakslen knækkede – men først to uger efter at bilen var blevet chiptunet. Hos Seat Danmark har man et kulanceprogram for alle turboer på 100.000 kilometer eller tre år, men kulancen frafalder ved chiptuning eller andre justeringer, og derfor måtte ejeren selv punge omkring 11.000 kroner ud for en ny turbo og montering.

Gå efter en standardbil
Vi har talt med både Kolstrup Tuning og Palm’s Auto, som begge specialisere sig i tuning og turboladere, og her er der ikke nogen, der kan genkende, at der er specielle problemer med Cupra-motoren og dens turbo – forudsat at den ikke er tunet. Så Bent Ursin fra Palm Autos råd er at købe en bil, der er ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.109