23948sdkhjf

Høj fart er skyld i kedelig rekord for 2019 – ikke unge

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

2019 er desværre blevet en kedelig højdespringer med 205 døde i trafikken sidste år. Men det er ikke længere de unge, der fylder i statistikken, men i stedet soloulykker og for høj fart.

2019 er sluttet med en kedelig rekord. Ulykkestal fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik viser, at 205 mennesker blev dræbt i trafikken i 2019. Det er en stigning på 20 procent i forhold til årene 2014 til 2018, hvor gennemsnit årligt har været 183 dræbte. Og det er desværre stadig os bag rattet, som ikke har forstået budskabet. 9 ud af 10 ulykker skyldes en decideret ulovlig eller uhensigtsmæssig adfærd i trafikken. Med de overraskende høje tal, bliver det svært at nå Færdselssikkerhedskommissionens mål om, at der maksimalt må være 120 dræbte i 2020.

Lidt overraskende er det til gengæld, at aldersgruppen 18-24 har relativt få dræbte. Det er ellers typisk dem, der har tungest speederfod og mindst erfaring, og derfor er de ofte overrepræsenterede i statistikkerne, men i årets første tre kvartaler var der 13 personer i alderen 18-24 år, der mistede livet i trafikken. Det er historisk lavt.

Høj fart
Cirka halvdelen af dødsulykkerne i 2019 var eneulykker eller frontalkollisioner. Fælles for de to ulykkessituationer er, at høj hastighed ofte har haft en betydning for ulykkens opståen eller konsekvenser. Sammenlignet med de foregående år har der været usædvanligt mange eneulykker blandt dødsulykkerne i 2019, som tyder på, at vi altså ikke er bedre til at passe på farten, til trods for at vores biler er blevet mere sikre.

Menneskelig adfærd spiller en væsentlig rolle i en stor del af dødsulykkerne. Da vi ved, at for høj hastighed, kørsel i påvirket tilstand og uopmærksomhed meget ofte er en faktor i dødsulykker, skal der sættes konkret ind her, hvis vi vil knække kurven og se en nedgang i antallet af dødsulykker. Udviklingen de senere år viser, at det går den forkerte vej for især de bløde trafikanter i byerne. Derfor vil jeg invitere branchen, politikere og andre interessenter til en eksperthøring, så vi kan få belyst mulighederne for, hvordan kommunerne kan få en større adgang til selv at fastsætte lavere hastigheder i byerne, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Færre tilskadekomne
Der er heldigvis gode nyheder også, for selvom at antallet af dræbte var alt for højt i 2019, var antallet af tilskadekomne relativt lavt. De foreløbige tal tyder på ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.113