23948sdkhjf

Den praktiske Ford med det forkerte navn – Ford Puma

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Skarpe køreegenskaber og et overordentligt praktisk bagagerum skal distancere Fords nye crossover i en klasse, hvor kampen er ekstra hård. Vi tester, om Ford Puma har det, der skal til.

Ford Puma var engang en lille køreglad sportscoupé, baseret på Fiesta. Sådan er det ikke længere. Puma er stadig baseret på Fiesta, men i stedet for at være en køreglad bil for to, er den blevet til en køreglad crossover med plads til hele familien. Dét er der helt sikkert  Ford-entusiaster, der græder over, men faktum er, at landet ligger sådan, at der ikke er økonomi i at bygge sportscoupéer, og modsat er det kun den almægtige gud, der kan redde dig, hvis du ikke har en hæderlig crossover på programmet. For crossovers er det, de unge – og de gamle – vil have. Så den nye Puma skal kæmpe en hård kamp mod Volkswagen T-Cross, Renault Captur og den nye Skoda Kamiq.

Ligesom T-Cross er baseret på Polo, er Puma baseret på Fiesta, men den er blevet trukket, strukket og hevet i på alle leder og kanter i jagten på mere plads, så tillad os lige et intermezzo med en masse tal. Sammenligner man Puma med den femdørs Fiesta, så er Puma nemlig syv centimeter bredere, fem centimeter højere og hele 14 centimeter længere. Selv afstanden mellem for- og baghjul er vokset ni centimeter, og lige netop her gavner det specielt pladsen på bagsædet. Det var klart en af Fiestas store ulemper, og det er blevet markant bedre i Puma, hvor du som en voksen mand trods alt kan holde ud at sidde uden at føle dig klemt. Men det er egentlig ikke bagsædet, der er salgsargumentet for Puma.

Det er i stedet bagagerummet – umiddelbart et ganske usexet fokusområde, men Fords ingeniører er vældig stolte og med god grund. De har nemlig fundet en simpel, men genial idé til at udnytte bagagerummet, så der er ekstra 80 liter. De kalder selv konceptet Megabox, og det kan bedst beskrives som en ekstradyb opvaskebalje i plastik, som er placeret mere eller mindre midt i bagagerummet. Der er selvfølgelig en bund, som kan lægges over, så man har et normalt, plant bagagerum, men bunden kan også løftes op og placeres op ad bagsæderne, så du ikke behøver at tage den ud – og måske glemme den. Tager man boksen i brug, bliver bagagerummet 1,1 meter højt, så du eksempelvis kan have en golftaske stående på højkant. Og sammenligningen med en opvaskebalje stopper ikke her, for i bunden sider der faktisk en prop, så du kan skylle boksen, efter du har haft eksempelvis snavsede støvler dernede. På vores test i Sydspanien fandt vi ud af, at Megaboxen var smart, fordi vores to trolleyer passede lige ned i hullet, så de ikke lå og skøjtede rundt i bagagerummet. Selv om Megaboxen måske ikke er sexet, så kan det undre, at der er gået så længe, før nogle har fundet på idéen.   

Køreglad
Spørger du en ingeniør fra Ford, hvad der adskiller en Ford fra konkurrenterne, så får du et stålsat svar – køreglæde. Derfor var det vigtigt ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.094