To succeser og en begravelse
Bentley og Rolls-Royce rider afsted på en lyserød sky og har til sammen solgt over 16.000 über-luksusbiler i 2019. Til gengæld halter det gevaldigt for kollegerne hos Aston Martin, som er gået over én milliard kroner ned i overskud.
Hos Rolls-Royce popper de nok flere flasker champagne end normalt. Det lillebitte adelige firma har haft et forrygende 2019. I løbet af mærkets 116 år lange historie har man aldrig bygget og solgt så mange biler. Det blev til 5.152 biler, som er 25 procent flere biler end året før, som i forvejen var et rekordår. Det går altså ganske godt.
Salget blev drevet frem af den nye SUV Cullinan, som står for størstedelen af alle biler produceret. For øvrigt har man på fabrikken i England udvidet arbejdsstyrken med 50 mand, så der nu er over 2.000 medarbejdere. Omsat betyder det, at hver medarbejder kun bygger 2,5 biler i løbet af et år. Sådan er det med luksus i Rolls-Royce-klassen.
Bentleys triumf
Rolls-Royce er ikke det eneste luksusmærke i Storbritannien, og absolut heller ikke det eneste mærke, der kan tjene penge. Bentley har for syvende år i træk solgt over 10.000 biler, og 2019 endte med at blive fem procent bedre end året før. I alt solgte Bentley ...