23948sdkhjf

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Vi kører næsten 700 kilometer på tværs af Danmark i Hyundai Nexo – den første brintbil, som kan betales for menneskepenge. Men er der ulemper ved en brintbil – det finder vi svaret på her.

Er det surt, at du ikke længere er teknisk firstmover, fordi alle naboerne også har fået en Tesla? Så kan det være du skal tage et kig på den koreanske Hyundai Nexo. Det er en brintbil, så den kører på strøm, men i stedet for store, tunge og dyre batterier, medbringer den brint i tanke, som den kan omdanne til strøm. Resultatet er en officiel rækkevidde på 666 kilometer, og det bliver bedre endnu. I stedet for at skulle vente flere timer på et batteri, der skal lades op, kan du tanke brinten mere eller mindre, som du er vant til fra en benzin- eller dieselbil.

Sådan er teorien i hvert fald, men på Biltorvet har vi sat os for at teste påstandene med en uges pendlerkørsel og en weekendtur fra København til Fredericia med to unger på slæb. Det er klassiske discipliner, hvis en bil skal give mening for de fleste danskere, så lad os komme afsted.

Pendler bestået
På Motorring 3 er det fremragende at bevæge sig afsted i Nexo, uanset hvor langsom den øvrige trafik måtte være. Bilen har en udmærket adaptiv fartpilot med Lane Following Assist, så du dårligt skal styre selv, når systemet er aktiveret. Og som vi er blevet vant til fra elbiler, er kørslen tyst. Og elmotoren har 163 hestekræfter og 395 Nm, som gør Nexo ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.093