23948sdkhjf
Del siden
Annonce

BMW F850 GS - beredt til eventyr

Biltorvet har kørt den mellemste adventure-maskine fra BMW og har svært ved at holde hænderne på styret - armene er nemlig oppe!

Genren af adventure-motorcykler var BMW med til at opfinde med deres legendariske R80GS, hvor GS står for Gelände und Strasse. Den fik stor succes i de tidlige versioner af Paris-Dakar Rally i starten af firserne. Det var den klassiske BMW-opsætning med den to cylindrede boxer-motor, og som de videreudviklede op gennem årtierne.

Da den daværende 1200 GS, måske var blevet en lidt for stor og tung rejsekammerat, blev der i 2008 udviklet en mid-size adventure cykel til dem, som alligevel gerne ville ud og lege lidt mere i terrænet og havde brug for noget lidt mindre og lettere cykel. Det blev til den populære F800 GS, som sidste år kom i anden generation, og som nu hedder F850 GS.

Den perfekte mellemvej – Yamaha Tracer 900 GT

Modellen vi tester, sender også en kærlig tanke tilbage til sin stamfader med de ikoniske røde, blå og hvide farver og guldfælgene. Hold op, hvor synes jeg, det ser godt ud.

Overraskende motor
Motoren er bygget op omkring en tocylindret parrallel twin-motor på 853 kubik, der skubber 95 heste afsted. Parallel twin-motor er smarte, fordi de er kompakte og smidige, men de kan altså også have en tendens til en lidt kedelig, symaskineagtig gangkultur.

Men her blev jeg glædeligt overrasket, da motoren faktisk er en smule grovere end man er vant til af denne type. Det klæder den virkelig godt, for det giver altså noget personlighed, som jeg ret godt kan lide. Endda sammen med en standard-udstødning, som giver lidt mere bulder end man er vant til. Vidste man ikke bedre, så kunne man godt tro at det var en tocylindret V-motor. Så stor ros for den motor.

Selv på helt almindelige landeveje er cyklen faktisk ret så underholdende og den charmer sig virkelig ind på mig. Det er jo trods alt ikke en lille motorcykel, men på trods af det, virker den meget levende og kan sagtens lægges ned i sving.

De 95 heste til 229 kilo MC er nok til at have det sjovt, men omvendt ikke noget, der skræmmer livet af dig. Derfor føles den også enormt tillidsvækkende og kan doseres præcis som du vil have det, med den bedste gasrespons, jeg længe har prøvet.

Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260

På den model jeg kører her, er der endda fire forskellige køreprogrammer. På vanlig BMW-vis, så spiller alt super godt og man får virkelig en dejlig underholdende køremaskine. På denne model kan du endda elektronisk justere affjedringen bagpå mens du kører, så du kan vælge om den skal være lagt ud til offroad eller landevejskørsel.

Skuffende dæk
Og nu vi snakker om offroad, så er det jo en vigtig ting i denne her sammenhæng. Jeg har haft den ude på lidt grusveje og skovstier, men desværre gør dækmonteringen det svært at køre rigtig offroad. Det er nærmest gadedæk, og jeg tør ikke for alvor at udsætte den for rigtigt offroad-kørsel. Men man kan man altså alligevel godt mærke, at den også her føler sig hjemme. Igen på grund af den fornemme og præcise gasrespons, så føles den ret nemt kørt og balancen er super fin. Selvom de har rykket benzintanken fra at ligge under sædet til at ligge ovenpå motoren, så føles den absolut ikke toptung, selvom designet faktisk godt kunne tyde på at den er det.

Af uransagelige årsager har BMW prøvet at få den meget brede profil fra 1250 GS’eren til at fremstå i 850 GS’eren også. Så ved første øjekast kan man nemt få tanken, at den er alt for stor og bred til et skovspor i Sverige. Men man skal ikke lade sig narre, for bag styret føles den slet ikke sådan. Tanken er meget smal nede i bunden, og fronten er også ret smal og lav. Det gør, at den er meget nem at overskue fra førerpladsen og den slet ikke virker så intimiderende som andre store adventure-maskiner. Selv med en højde over gennemsnittet, står jeg også rigtig fint op på den, og balancen er super god og igen meget tillidsvækkende. Du kan indstille både traction control og ABS, så det passer bedre til terrænet.

Find din nye motorcykel her på biltorvet.dk

Men skal du ud og køre rigtig offroad, så skal du altså som sagt gå efter en ...

Læs her, hvad du skal gå efter på biltorvet.dk.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047