23948sdkhjf

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Den var tæt på at vinde prisen som Årets Bil, men hvor godt klarer Hyundai Kona Electric sig egentlig på en almindelig weekendtur fra Hovedstaden til Fredericia og tilbage igen – følg med her og få svar.

Klokken er næsten 15, og kulden har endnu ikke sluppet sig tag i Danmark. Det er en fredag i slutningen af januar, og jeg har kastet mig ud i et eksperiment, som kan gå begge veje. Jeg skal køre fra Biltorvet HQ i Høje Taastrup på familieweekend i Skærbæk lige udenfor Fredericia. Alene turen over Fyn kan være som at få rykket tænder ud af en orangutang med Parkinsons, men jeg skal foretage turen på 205 kilometer i en elbil i -2 grader.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Heldigvis er det Hyundais Kona Electric, der står klar til at assistere på mit eventyr. Og jeg er jo egentlig selv udenom det, for det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg rigtig godt kan lide bilen. Faktisk er jeg så glad for Kona Electric, at den var min favorit til Årets Bil 2019. Men man kan vel ikke heppe på en bil, som ikke engang kan klare en sølle weekendtur til fastlandet – så missionen er først og fremmest at komme frem uden at fryse ihjel. Jeg forlanger 21 grader hele vejen, og jeg vil meget gerne slippe for at skulle holde ind ved samtlige ladestandere langs ruten og stå og sne til i sjappet, mens batteriet genfyldes.

Inden turen har jeg også besluttet mig for, at jeg vil følge fartskiltene, så på motorvejsstræk med 110 km/t, kører jeg selvfølgelig 110 km/t, og 130 km/t de steder, hvor det er angivet. Målet med dette eksperiment er nemlig at undersøge, hvor store kameler der skal sluges, hvis du underskriver en slutseddel for en Hyundai Kona Electric.

Dårlige odds
Testbilen har det store 64 kWh batteri, som officielt har en rækkevidde på 449 kilometer. Så nu tænker du måske, at en smuttur til Jylland burde være en smal sag, men det er desværre sådan med elbiler, at alt du gør, påvirker rækkevidden. Det gælder specielt den lave temperatur, som betyder, at bilen skal bruge ekstra energi på at varme kabinen op, vinterdæk med højere rullemodstand og den høje fart på 130 km/t, hvor vindmodstanden virkelig begynder at gøre et indhug i strømmen.

Fra vugge til grav – den elektrisk Golf udleder mindre CO2 end Golf TDI

Vi ruller lydløst afsted fra Høje Taastrup med omkring 269 kilometer ...

Er det med 269 km/t? Eller? Få svar her og læs resten af prøvekørslen.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.097