23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

Alfa Romeo har introduceret en ny version af den fantastiske sportsmodel Giulia Veloce. TI er proppet med udstyr. Men hverken kulfiber-beklædninger eller 8-vejs justerbare sportssæder er det, der skaber køreglæden – så spar pengene.

Alfa Romeo Giulia Veloce fortjener at blive en fremtidig klassiker. Lidt på samme måde som den sølvgrå 2000 GTV på billederne. Den er Italiensk, når det er bedst, hvor design og køreegenskaber smelter sammen til én vidunderlig risotto af køreglæde – præcis som den noget yngre røde Giulia. For ærligt talt er jeg ret ligeglad med, at Giulia Veloce nu fås i en TI-version, hvor bilen bliver proppet med udstyr til en ekstrapris på 104.000 kroner – men lad os bare få den nye model afdækket med det samme.

Den lange vej hjem - Alfa Romeo Giulia Veloce

TI er en forkortelse af Turismo Internazionale og navnet på en motorsportsklasse. Hos Alfa Romeo er det en udstyrsbetegnelse, som har været brugt siden 50’erne og som præger versioner med høj ydelse og skarpe køreegenskaber. I dag er forskellen mellem den almindelige Giulia Veloce og TI-modellen en lang liste af udstyr, der forsøder tilværelsen som eksempelvis sorte 19 tommer fælge, xenon forlygter med kurvelys, navigation, DAB og Apple Carplay, skifte-paddles i aluminium, kulfiber-beklædninger og læder på instrumentbordet, parkeringssensorer og bakkamera, nøglefri adgang, 8-vejs el-justerbare sportssæder med læder/alcantara indtræk og varme i rattet. Intet af det gør bilen hurtigere, men der er altså ikke meget tilbage på ekstraudstyrslisten, som du kan tilvælge udover TI-udstyret. De sidste krydser gælder røde bremsekalibre og en kulfiberpakke med hækspoiler og sideskørter til 31.000 kroner.

Superheltens lillebror
Jeg er ikke fan af kulfiberpakken, for den får testbilen til at ligne den rigtige superhelt – Giulia QV med 510 hestekræfter og en pris til knap halvanden million kroner. Kun den ekstra afstand mellem hjul og skærmkasse afslører, at den røde testbil ikke er en sænket vanvidsmaskine som storebroren. Og ja, så er der lige lyden – på et tidspunkt kørte jeg ind for at tanke. Det sker ofte, for Giulia Veloce er tørstig, og tanken er lille. Da jeg kom ud fra tanken, kunne jeg mærke, at jeg blev fulgt med øjnene af et par unge knægte hen mod den røde hingst. Skuffelsen i deres øjne var dog ikke til at tage fejl af, da jeg kørte væk. Når du trykker startknappen på rattet ind, og de fire cylindre pumper i gang, er det med en lyd, der kunne forveksles med en moderne diesel. Der er ikke meget race over de to liter og 280 hestekræfter i tomgang, og drengene havde tydeligvis forventet noget andet, langt mere potent.

Vi ryster med røven i Renault Megane RS

Men lad os bare få opklaret eventuelle misforståelser – Giulia Veloce er potent, også i TI-versionen. De 280 hestekræfter er nok til at sende italieneren fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. Det er blandt andet takket være et sofistikeret firehjulstræk og en velfungerende 8-trins ZF automatgearkasse, der kan skifte både blødt, hårdt og lynhurtigt i sportsprogrammet dynamic. Man kunne godt savne, at motoren var mere omdrejningsvillig eller måske mere belønnende, når den blev pisket, men særlig karismatisk er den desværre ikke, og det er ikke motorens fortjeneste, at du bliver varm om hjertet, når du kører denne Alfa.

Køreglæden
For du bliver varm om hjertet og i håndfladerne, når du kører Alfa Romeo Giulia. Denne bil har det bedste, mest delikate ...

Læs her, hvad Alfaen har det allerbedste af, af alle biler lige nu.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.048