23948sdkhjf

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Suzukis nyeste model har tynde overarme og mindre plads end en Aygo – alligevel er den nye Jimny fantastisk fed og er noget af det sjoveste du kan have det i en bil uden at bryde fartgrænserne.

Det har regnet i adskillige dage, så selv om bøgeskoven omkring Ledreborg Slot viser sig fra sin bedste side i dag, bliver vi anbefalet at tage en ’guidet tur’ rundt i terrænet med Per Bertelsen som guide. Hvis ikke hans navn siger dig noget, så tænk på dansk terrænkørsels svar på Bear Grylls. Det viser sig da også hurtigt at være en god ide, for Per styrer os ned ad en lang, stejl skrænt, som er dækket af tykt, klistret midtsjællandsk mudder. Dækkene på den nye Suzuki Jimny, som vi har klemt os ind i, har ikke en chance, så vi rutscher ned med stadig større fart – lige mod en samling unge bøgetræer. Kun Pers know how gør, at vi ikke ender med at omdekorere den firkantede front på Jimny. Jeg tror lige, jeg starter med noget mildere.

Jeep Wrangler Rubicon

Det er ellers ikke fordi Jimny er bange for at blive beskidt. Folk, der ikke ved bedre, kunne måske afskrive den, fordi den er mikroskopisk, så den ligner et stykke Barbie-legetøj. Men reelt er den en skrumpet Land Rover Defender. Den er opbygget på præcis samme måde med stive aksler, som er mere solide og mere effektive i visse typer af terræn, en separat chassisramme, som er drønstærk, og et lavgear, som gør den lille bil i stand til at kravle frem gennem mudderet.

Danmarks største pickup-test

Det er til trods for at motoren er en lille 1,5-liters benzinmotor med tynde overarme i form af 102 hestekræfter og bare 130 Nm. Den store forskel mellem Defender og Jimny er, at Jimny kan du købe med fabriksgaranti, og så vejer den cirka 800 kilo mindre end en Defender.

Oprigtig
Noget af det fantastiske ved Jimny er, at den føles ægte. Suzuki vil gerne have, at modellen tiltaler hipsters, der har brug for at kunne komme på stranden eller ud og klatre, men de ved også, at de rigtige seje biler, er seje, fordi de ikke bare er et marketing-eksperiment. De skal være autentiske og oprigtige, derfor er Jimny designet som et arbejdsredskab; den mørkegrønne farve er udviklet til jægere, og den selvlysende er inspireret af en arbejdsvest. Man har valgt at bruge en rigtig gearstang til at aktivere lavgearet og ikke bare en drejeknap, for gearstangen virker mere oprigtig. Selv tagrenden på taget er udviklet, så du ikke får en spand koldt regnvand i hovedet, når du åbner døren.

Suzuki Swift Sport – for 224.990 kroner tørre tæv

I skoven oversættes det til en bjergged, som gør terrænkørsel til en leg. Fordi bilen er bare 164 centimeter bred og lige så kort som en Suzuki Celerio, fylder den ikke mere end en overvægtig fuglekigger. Det betyder, at den kan smyge sig afsted mellem de tykke bøgestammer, og den lader ikke til at være slået ud af fatning, da vi finder en banke med en god sideværts hældning, så min passager næsten kan rulle vinduet ned og røre jorden.

Så langsomt som muligt
Jeg er efterhånden blevet dus med den lille bil, så jeg bider tænderne sammen og forsøger mig med en lang og stejl nedkørsel, som dog ...

Læs hvad den stejle og lange nedkørsel dog glimrer ved på biltorvet.dk


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.111