Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Søndag 21. december 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Skat fjerner 150 kroner moms per skrotbil
15. januar 2014 kl. 5:00 / Politik / Af Claus Djørup
Print Tip Debat
Til gengæld forpligtes ophuggere til en masse kalkulationer.
OPHUGNING
Ophuggerne får skåret to trediedele af momsregningen for miljøbehandling. Skats hidtidige niveau på 900 kroner nedsættes til 300 kroner.
Det fremgår af de nye momsregler for affaldsbehandling, som Skat udsendte den 20. december samtidig med Folketingets vedtagelse af nye takster i Miljøordning for Biler per 1. april, hvor det årlige miljøgebyr forhøjes fra 60 til 101 kroner og skrotpræmien sænkes fra 1750 til 1500 kroner.
Skats tids- og beløbsberegning illustreres med ét eksempel, der giver 299,80 kroner i omkostninger til en normal miljøbehandling, hvortil skal lægges moms på 74,95 kroner. Det er 150 kroner færre momskroner end det hidtidige niveau.
Det svarer dog til en afgiftslettelse på 21 millioner kroner, hvis man kommer over 140.000 skrotbiler i år. Tilbage er stadig en momsafgift på 10,5 millioner kroner, som ophuggerne betragter som en særafgift.
Miljømoms
- Vi betaler moms af noget fiktivt, for pengene er der ikke. Vi får hverken 900 eller 300 kroner af en kunde til miljøbehandling, og det har ikke har noget at gøre med skrotgodtgørelsen, understreger Børge Madsen.
- Moms af miljøbehandling beregnes af en intern værditilvækst, og det skal igen betale moms, når varen forlader virksomheden i form af reservedele eller jernskrot. Det stiller de momsregistrerede og miljøcertificerede autoophug endnu dårligere i konkurrencen mod de ulovlige ophug, som der desværre er blevet flere af, fortsætter Børge Madsen.
Skat lægger op til ny norm
Det undrer ham, at Skat offentliggør en sådan beregning, som ville være i strid med konkurrenceloven, hvis han sendte det samme ud til sine medlemmer.
299,80 kroner risikerer nemt at blive norm i stedet for et eksempel ligesom de 900 kroner gjorde, mener han.
- Flere medlemmer har lavet kæmpe beregninger og blevet underkendt, og nu kommer Skat selv med en beregning, som ligger under branchens underkendte beregninger, siger Børge Madsen.
Fortsættes...
1
2
 
Side 1 af 2
 
 
Vis originalbillede
- Moms af miljøbehandling beregnes af en intern værditilvækst, og det skal igen betale moms, når varen forlader virksomheden i form af reservedele eller jernskrot. Det stiller de momsregistrerede og miljøcertificerede autoophug endnu dårligere i konkurrencen mod de ulovlige ophug, siger Børge Madsen. (Arkivfoto)
 Tema: OPHUGNING
15. januar 2014
Ophuggere reduceres til mellemstation for genvinding
 Læs også...
15. januar 2014
Ophuggere reduceres til mellemstation for genvinding
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


7
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password

21:42
18/02/2014
Indlæg: 2
AF:
Simon Erksen
Såfremt skrot præmien i dette land blev hævet på alle skrot biler, ligesom i nogle af vores nabolande ville det være meget bedre for alle dem der skal af med deres udtjente skrotbil. I februar 2014 nedsatte staten skrotpræmie fra 1750 til 1500 kr. hvilket ikke er godt. Dette betyder at mindre antal skrotninger pr. år. Man kan dog stadig få mere i skrotpræmie end de 1500 som nogle firmaer reklamerer med som fx. http://www.skrotminbil.dk men dette burde gælde for alle på landsplan. Mine sidste ord herfra er: Hæv skrotpræmien i hele Landet.
Tip moderator
Besvar

18:13
25/06/2014
Indlæg af womper er blevet fjernet af moderator.

18:15
25/06/2014
Indlæg af womper er blevet fjernet af moderator.

18:15
25/06/2014
Indlæg af womper er blevet fjernet af moderator.

14:59
28/09/2014
Indlæg: 1
AF:
Ben
SVAR TIL womper: Det er som om at autoophug og skrotning er ved at blive et område som Told og Skat tror de kan profitere voldsomt hos ... Skrotpræmien nedsættes og administrativ arbejde forøges.
Det gør tingene væsentligt mindre profitabelt for bilejeren at skrotte sin bil. Autoophugere inkl. os http://skrotbil.email , gør hvad vi kan for at tilfredsstille kunden og overholde miljøkrav, men jo mere Told og Skat tager uberettigede tiltag jo sværere bliver det.
Tip moderator
Besvar

15:34
26/11/2014
Indlæg af fredjansen er blevet fjernet af moderator.

15:35
26/11/2014
Indlæg af fredjansen er blevet fjernet af moderator.




Seneste nyheder
Ugens mest læste
Seneste debatindlæg
1. december kl. 10:28
Stigende pres
28. september kl. 14:59
RE: Skrotbil - Skrotbiler
24. september kl. 15:13
Fantastisk
Sidste multimedia
Din mening
Bør el- og hybridbiler opnå en lavere registreringsafgift end konventionelle biler?

Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Motor-magasinet er en del af Danske Fagmedier ApS
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 51 00 | Email:
red@motormagasinet.dk