En 0w-20 olie i bilerne er nu helt normalt, nogle er nu kommet ned på 0w-16, og de første japanske biler med 0w-8 er på gaden. Men er det godt eller skidt for miljøet og bilejerne?
Nye biler miljøtestes som regel med 0w-20 olie eller tyndere – og det er også såkaldt ’FirstFill’ fra fabrikken. Men samtidig tillader bilproducenten måske en alternati...
Tyndere og tyndere olier – bilproducenternes paradoks
Myndighederne vil have stoppet bilproducenternes tynde olie som FirstFill, der skyldes ønsket om at nå miljømål på bekostning af driftsikkerhed i bilerne.
2
Billeder
Det kan give problemer med efterfølgende slitage, hvis bilfabrikkerne benytter for tynd olie ved 'firstfill' for at opnå miljøgevinster. Foto: Getty Images
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Motor-magasinet, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer