23948sdkhjf

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

DEBAT Det er på tide, at der kommer rimelighed i samarbejdet mellem autobranchen og de aktører, som opgør skader.

Forsikringsselskaberne og autobranchen er tæt forbundet i et samarbejde, hvor selskaberne står for omtrent 80 procent af autolakereriernes omsætning. Det samarbejde har knaget i årevis, fordi lakererne oplever at bliver presset til det yderste. Og de er pressede.

Derfor er det glædeligt, at spørgsmålet om forsikringsselskabernes prispolitik nu rejses i Folketinget, fordi DF’s Hans Kristian Skibby har bedt om svar fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Forhåbentlig er der svar inden årets udgang.

Selvfølgelig kan folketinget ikke blande sig direkte i sagen. Ikke desto mindre er det spændende at se, hvad ministeren svarer.

Når man undersøger lakeringsbranchens prispolitik, bør man også se nærmere på forsikringsselskabernes indkøbspolitik og prissætning.

Gennem det meste af 2019 har takseringssystemet Autotaks stået over for en opdatering, som vil forringe autolakerernes vilkår og muligheder for indtjening.

Opdateringen har Forsikring & Pension varslet for længst, og den er udsat nogle gange. Det er vigtigt at kæmpe for, at ændringerne ikke bliver så drastiske og dyre for lakererne, som det tegner til lige nu.

Forsikringsselskaberne presser autolakererne ud over, hvad der er rimeligt. Ændringerne i Autotaks vil betyde, at noget af lakerernes indtjeningsgrundlag fjernes og skal vælges til manuelt - noget mange vil glemme i en travl hverdag og måske kan føle sig presset til at se bort fra.

Men kan vi være sikre på, at forsikringsselskaberne fremover godkender noget, der ikke ligger i systemet og fremover skal påføres manuelt?

Spørger man Forsikring & Pension, er svaret ja. Spørger man branchen, er svaret, at man ikke tror på, at de enkelte selskaber kommer til at godkende en taksering som den, vi kender i dag. Man forventer ganske enkelt forringelser i indtjeningsgrundlaget.

Derfor beder vi F&P tage ansvar for de data, de administrerer.

Driften af systemet foregår for lukkede døre. Ja F&P har faktisk monopol som systemleverandør, hvilket burde føre til, at man er ekstra omhyggelige med sine handlinger.

Tidspunktet for ændringerne i systemet er blevet rykket flere gange. Vi går ud fra, at udsættelsen er et udtryk for, at mange er kritiske overfor ændringerne, og at der stadig er uafklarede spørgsmål.

Vi kommer til at følge det helt til dørs.

Forsikringsbranchen og branchens organisationer har i en årrække forsøgt at skabe klare retningslinjer om afregningerne, når et skadet køretøj skal takseres og endeligt repareres hos værksteder og lakerere.

Det er ikke lykkedes, og meget bygger i dag på forskellige fortolkninger af systemet og forskellige holdninger til, hvad der er korrekt udført arbejde.

Derfor laver man på karrosseriværkstedet eller hos autolakereren til tider mere, end der bliver betalt for, og det er gået i lang tid, men begge steder er der blevet effektiviseret og skåret ind til benet i en grad, at det næppe kan blive ved - og jo heller ikke er rimeligt.

Der er brug for klare aftaler om betaling mellem forsikringsselskab og autobranchen.

Selvfølgelig er det vigtigt, at vi sikrer den frie konkurrence i branchen. Derfor skal aftalerne kun gælde de tekniske systemforståelser og ikke handle om priser og rabatter.

Vi er i dialog med F&P om udfordringerne. De kender vores holdning, og vi har stillet flere spørgsmål så sent som i denne uge - dem forventer vi selvfølgelig svar på.

Gitte Seeberg er adm. direktør i AutoBranchen Danmark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141